Høstglede: La deg inspirere med mat på bål

Høsten er en ypperlig sesong for å gjøre matopplevelsen smakfull ute i det fri. Dette er tiden for å ta med familien ut å nyte middagen på et bål, enten du drar på fjellet eller tilbringer tid i hjemlige trakter. - Det er ikke så mye utstyr som skal til for å lage god mat på tur. Mye kan gjøres ferdig på forhånd, forteller matfaglig konsulent i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Marianne Hayes Antonsen.

-Vi har mange spennende varianter av turmat som smaker godt og som er enkelt å tilberede. Rettene kan fint lages hjemme på kjøkkenet også. Litt forberedelser på forhånd, og du kan nyte deilig middag under åpen himmel. Maten smaker bedre også, forteller Marianne i Melk.no.

Forberedelser
Du trenger en stekepanne, helst teflon, en stekespade, en sleiv, en kniv og eventuelt et skjærebrett, turtallerkener, bestikk og en kopp med desilitermål.

- Ta med deg utstyr som veier lite og er enkelt å holde rent. Viderekomne kan investere i et stormkjøkken. Men aller hyggeligst er det likevel med bålet, både til matlagingen og som stemningsskaper, forteller Marianne som her deler noen gode oppskrifter som passer ypperlig til høstbålet.

Melk.no sine tips for mat som egner seg på høstbålet:

Fylte epler
Kyllingspyd a lá indonesia
Trylleburgere
Vaffeltoast
Villmarksomelett
Tykke pannekaker
Laksepakke i folie
Tortilla på bål

Klikk på linken for høytoppløselige bilder til trykk: Bilder
Klikk på linken for å se flere TV-kjøkken oppskrifter: Melk.tv

Ønsker du å legge inn en miniplayer av våre web-tv oppskrifter på din nettside, ta kontakt med: marianne.a@melk.no

Følg melk.no på facebook.
For mer informasjon, mattips eller bilder, vennligst ta kontakt med:
Marianne Hayes Antonsen, Matfaglig konsulent Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no),
e-post:
marianne.a@melk.no tlf: tlf: 23 30 20 17 / 90 04 5407
Kine Camilla Tøften, Kommunikasjonssjef Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no),
e-post:
kine@melk.no tlf: 23 30 20 15 / 41 61 93 46

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) AS Postboks 1011 Sentrum, 0104 Oslo  Besøksadresse Borggata 1, oppgang A
Tlf  23 30 20 10  Fax 23 30 20 11
post@melk.no  www.melk.no  Org.nr. 985 591 326

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er et merkenøytralt opplysningskontor med fokus på melk og meieriprodukter. Vi ønsker å bidra til økt bevissthet og kunnskap om kosthold og ernæring, samtidig som vi skal være en inspirasjonskilde til matglede i hverdagen. For mer informasjon, se www.melk.no

Om oss

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) driver merkevarenøytral informasjonsvirksomhet på vegne av aktørene i den norske meieribransjen. Nettstedet www.melk.no publiseres av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Melk.no er et av opplysningskontorene i landbruket, og har som overordnet formål å fremme forbruket av meieriprodukter gjennom å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter. Vi formidler merkenøytral informasjon. Melk.no har en svært bred målgruppe - i prinsippet alle som har privat eller profesjonell interesse av mat, matkultur og ernæring. Vi henvender oss til forbrukere, skoleverket (elever og lærere), presse, helsepersonell, meieriindustrien og landbruksnæringen generelt. Vi har et bredt spekter av aktiviteter, blant annet generelt opplysnings- og informasjonsarbeid (produksjon av oppskrifter og brosjyrer), undervisningsmateriell, aktiviteter mot pressen samt nettstedet www.melk.no.