Newton-Ole sprer melkekunnskap

Report this content

Tv-kjendis Ole André Sivertsen, mest kjent fra NRK-programmet Newton, skal nå lære nordmenn mer om betydningen av melk og kalsium. Fra uke 18 blir han å se i en informasjonsorientert reklame- og nettkampanje fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). - Jeg ønsker blant annet å nå ut med budskapet om at melk er et mye bedre alternativ enn brus og saft, sier Sivertsen.

Undersøkelser viser at folk har glemt hvorfor det er viktig å drikke melk.
- Kunnskapen om melkens innhold og betydning er blitt lavere enn den var før. Derfor er det viktig med en informasjonsorientert kampanje, sier Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Husmorfilmene i moderne drakt
De nye faktaorienterte opplysningsfilmene kan i teorien minne litt om de såkalte husmorfilmene fra 1950-1960-tallet. Her promoteres ingen merkevarer. Og mens kjente skuespillere som Per Aabel, Leif Juster og Henki Kolstad formidlet folkeopplysning om husarbeid i husmorfilmene, skal tv-kjendis Ole André Sivertsen nå lære nordmenn om melk og ernæring.
Sivilingeniør Sivertsen er mest kjent som programleder av det populærvitenskapelige NRK-programmet Newton. Han har også jobbet i TV3 og TV2, og blant annet vært deltaker i den første Robinson-ekspedisjonen.

- Må ha til pannekaker og pytt i panne
- Jeg stiller opp - ikke for å fronte forskningsmessige detaljer - men for å nå ut med budskapet om at melk er et mye bedre alternativ enn brus og saft. Melk er godt og viktig. Det inneholder mer enn 10 næringsstoffer som kroppen trenger hver dag, blant annet kalsium som er viktig for skjelettet, sier Sivertsen.
Han mener dessuten at melk udiskutabelt er den beste drikken til sjokoladekake, pannekaker, brødmat og pytt i panne med ketsjup…

Melkekonsumet flatet ut i 2007 etter en forholdsvis jevn nedgang fra 1997.
I fjor drakk hver nordmann i snitt 100 liter melk, og ekstra lett melk var den melketypen som økte desidert mest, mens lettmelk fortsatt er den klart største melkevarianten,
viser forbrukstall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter.

Skal samle tipsene og historiene om melk
Det sies så mye om melk. Noe er myter og kjerringråd – annet er fakta. Ja, for mange har hørt at melka blir sur når det tordner. Eller at du drikker for lite melk om du har hvite flekker på neglene. Eller at du kan fjerne flekker i skinnsofaen med melk... Nå ønsker Opplysningskontoret for Meieriprodukter å samle og undersøke alle tips og fakta, og inviterer derfor nordmenn til å sende inn sine melketips og -historier. For mer informasjon om tipskonkurransen, gå inn på www.melk.no.

For mer informasjon, se www.melk.no eller kontakt:
Ida Berg Hauge, daglig leder i Opplysningskontoret for Meieriprodukter, tlf. 915 78 410 – ida@melk.no
Ole André Sivertsen, tlf. 95 75 47 09 – oas@oleas.no