Nytt år – nye muligheter: Hverdagsmiddagen – en utfordring?

Hva skal vi ha til middag i dag? Spørsmålet er vel kjent for de fleste av oss. Middagen er dagens hovedmåltid, og alle har vi lyst til å spise noe som er både velsmakende og næringsrikt. Dette er ikke alltid enkelt å få til i en travel hverdag.

Planlegging av uken I en hektisk hverdag kan det være lurt å planlegge middagsmåltidene og innkjøp i forkant. Lag en ukeplan og fyll kjøleskapet med råvarer – da finnes det alltid noe å lage middag av! Tørrvarer som pasta, ris, diverse hermetikk, suppeposer og buljonger er også lurt å ha et lite lager av. Hent inspirasjon til nye oppskrifter i brosjyrer, kokebøker og magasiner. Variasjon I følge en undersøkelse gjort av MMI spiser 61% av alle nordmenn middag hjemme hver dag. Det mest interessante er at de fleste av oss har mellom 8 – 10 faste middagsoppskifter som vi bruker om igjen og om igjen! I løpet av et år lager man et sted mellom 290 – 320 middager hjemme, da er det en fordel å kunne variere! Ikke at man skal prøve nye oppskrifter hver eneste dag, men å utvide oppskriftsrepertoaret er både gøy, lærerikt og forhåpentligvis smakfullt! Tips til travle middagslagere: 1. Planlegging er nøkkelordet. Sørg for å ha gode råvarer som fisk, kjøtt, påleggssorter, oster, frukt og grønnsaker tilgjengelig i kjøleskapet til hverdags, da er det lettere å variere og kombinere. 2. Mindre biter koker raskere! Skjær poteter og grønnsaker i mindre biter, lag rotmos eller hjemmelaget potetmos. 3. Middagsrester kan oppstå i ny drakt – lag ekstra store porsjoner dersom uken er travel. 4. Suppeposer er Ok mat: Tilsett friske grønnsaker eller fisk og måltidet får høyere næringsverdi. 5. Variasjon. Vær modig og prøv noe nytt – i alle fall èn gang i uken! SE NESTE SIDE: OPPSKRIFTER PÅ HVERDAGSMAT For mer informasjon, mattips eller bilder, vennligst ta kontakt med: Camilla Agerup, matfaglig konsulent i Melk.no, tlf. 23 30 20 15 / 975 05 655 – camilla@melk.no FRANSK LAKSEFORM 4 porsjoner 500 g laksefilet, skinn og beinfri 1 ts salt 1 purre 2 epler 3 dl matfløte 2 ts fransk sennep I stekeovn 225° C i 15 minutter Skjær laksen i 2 x 2 cm store biter. Krydre fisken med salt. Skjær purren i skiver og eplene i trerninger. Legg alt i en smurt ildfast form. Bland matfløte og sennep. Hell dette over fisken. Stek formen midt i ovnen. Server med kokte poteter til. FISKEKAKER EPLETZAZIKI OG BAKTE TOMATER 4 porsjoner 4 store eller 8 små fiskekaker 8 poteter 1 eske cherrytomater 2 ss olivenolje 1 ts salt ½ ts pepper 3 dl matyoghurt 2 små epler 1 ss pepperrot, fersk eller på tube persille I stekeovn 225ºC i 20 minutter Vask og del potetene i mindre båter. Legg dem i en ildfast form, dryss over olje, salt og pepper. Stekes midt i ovnene. Bland sammen ingrediensene til epletzasikien og la den trekke l mens du steker fiskekakene. Når det gjenstår fem minutter av steketiden til potetene, legges tomatene i samme form. Server fiskekakene rykende varme sammen med tomatene og potetbåtene. Toppes med epletzatsiki og finklippet persille. POTETSTAPPER MED VRI 4 porsjoner 10 stk. potet 1 l vann 3 hvitløksfedd 3 dl melk eller matfløte 2 ss smør ½ ts salt ¼ ts pepper Skrell potetene, del de i biter og legg de i kokende vann sammen med hele hvitløksfedd. Kok det mørt, ca. 10 minutter. Slå av vannet og mos potetene. Tilsett melk, smør og krydder. Rør godt mens potetmosen får et oppkok. Tips! Bytt ut hvitløk med 100 g sellerirot – nydelig til lam! Tilsett friske hakkede urter eller kokt brokkoli. ROTMOS 4 porsjoner 1 kålrot i terninger 8-10 poteter i terninger 1 sellerirot i terninger 4 dl lett eller ekstra lettmelk salt pepper finhakket hvitløk eller friske urter etter smak Kok alle rotgrønnsakene møre i lettsaltet vann. Mos alt med en potetstampe og spe med melk. Smak til med salt, pepper og eventuelt hvitløk eller urter. Varm mosen på svak varme før servering, pass på så den ikke brenner seg i bunnen av kjelen. Tips! Ved å blande potetene med kålrot og sellerirot får stappen masse smak. Den egner seg like godt til dampet og ovnsbakt fisk som til karbonader og pølser. Dersom du lager denne rotmosen til lørdagsmiddagen kan du bytte ut 1-2 dl melk med matfløte for å få en rundere og mer fyldig smak. Lag en stor porsjon, så har du til to dager.