”OPPSKRIFTER/TURMAT I DET FRI”

Melk.no – Opplysningskontoret for Meieriprodukter Pressemelding ”OPPSKRIFTER/TURMAT I DET FRI” Høsten er her, og ute så bugner det fortsatt av sopp i skogen. Noen av gutta har sikkert allerede vært på jakt, eller skal. Her har jeg laget noen gode oppskrifter på retter laget av viltkjøtt. Disse rettene kan du lage ute, hjemme eller rett og slett på hytta. Med litt nye vrier på råvarer og måten du danderer maten på, kan du overraske både familie og venner. Gå i gang og kos deg, inviter gjerne dine nærmeste til å lage maten sammen med deg. Oppskrifter Turmat/jakt i det fri… Reinsdyrfilet til 2 pers 300 g Reinsdyrfilet 50 g gul squash 50 g aspargesbønner 2 stk tomater grønne 50 g sjampinjong 50 g persillerot 1,5 dl matyoghurt 1 dl blåbær 4 stk estragonblader 10 stk mandelpoteter Stek hjorten litt på begge sider (2 min), la den hvile litt før du setter den i varm ovn på 200 i 8-10 min. Skrell og skjær persillerøttene i lange staver, skjær soppen i 4. Stek dette i panne sammen med squash og aspargesbønner. Lag blåbærkrem av matyoghurt og blåbærsyltetøy som du blander sammen. Skjær tomater og dander disse i bunnen på tallerken, legg på de andre grønnsakene, og tilslutt hjortefilet. Damp mandelpoeter i 10-15 minutter og server de ved siden av. Legg noen estragonblader på toppen. Elgkarbonader til 2 pers 300 g Kjøttdeig av elg 1 ss knust einebær 1 ts salt 0,5 ts pepper 2 ss finhakket rødløk 1 dl kesam 50 g Aubergine 50 g Traktkantarell, kantarell 50 g Soltørka tomat 50 g Persillerot 50 g Aspargesbønner 4 stk grove brødblingser 100 g tyttebærsyltetøy 100 g Cottage cheese Bland kjøttdeig, salt, pepper, einebær, løk og kesam. Form til store burgere. Stek dem i smør i teflonpanne i ca 4 min på hver side. La de kose seg videre i en ildfast form i stekovnen i 10 min. Stek aubergine, sopp, persillerot, aspargesbønner i panne. Skjær 4 grove brødblingser, legg den ene under burgeren og den andre over burgeren, og den andre på toppen av burger og grønt. Bland tyttebærsyltetøy og cottage cheese sammen og server. Wok med elg til 2 pors. 200 g ytrefilet av elg 100 g skogsopp, kantareller, sjampinjong 50 g sukkererter 1 stk rødløk 50 g Bjørnebær 8 stk poteter du lager potetbåter av. 4 ruller geitost Morkelsaus med geitost 2 ss Tørka morkler (må vannes ut) kan og bruke bare sopp. 2 ss Hakket Sopp 2 ss Hakket Løk 1 dl Portvin 2 dl Fløte Stek løk, sopp, sukkererter i panne, skjær elg kjøttet i strimler, tilsett kjøttet og la alt steke seg sammen i 5-7 minutter til du ser at kjøttet er stekt. Lag potetbåter ved å skjære poteten i 4 båter bak de i ovnen i 15 minutter på 220 på grillen i ovnen din. Dander retten på tallerken, og strø bjørnebær lett på toppen, sammen med ruller av geitost. Lag morkelsaus slik; Stek løk, sopp godt sammen, tilsett fløten og la det småkoke i 5 minutter, tilsett portvin, smak til med salt og pepper. Server denne ved siden av. Multer med kesam 2 pors. 2 dl multer 3 dl vaniljekesam 2 stk tagetesknopper 4 lavendelknopper Bland kesam og multer sammen, server i en bolle. Dryss tagetes blader på sammen med lavendelsknopper. Foto: Peder Songedal Kontaktperson: Matfaglig konsulent Anne Margrethe Langhus, Melk.no - Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Tlf. 23 30 20 10 E-post: anne@melk.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=6812&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=6813&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=6815&lang=NO http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=6817&lang=NO