Pressemelding: Prinsesse Ingrid Alexandra 1 år!

PRESSEMELDING Prinsesse Ingrid Alexandra 1 år! Alle bursdagsbarn fortjener en dessert! I anledning Prinsesse Ingrid Alexandras første fødselsdag har Melk.no - Opplysningskontoret for Meieriprodukter laget en liten panna cotta til ære for henne. Siden bursdagsbarnet ikke har fullt tannsett ennå, har desserten en fløyelsmyk konsistens. Den passer også for andre ”hverdagsprinsesser” som ønsker seg en lett og smakfull dessert i hverdagen. Hjertelig til lykke! Prinsessens panna cotta 4 personer 2 ½ dl helmelk 3 ss sukker 3 plater gelatin 1 beger vaniljekesam Syltet kumquat: 12-16 kumquat 2 dl vann 1 dl sukker 1 vaniljestang Kok melken uten lokk i 3-4 minutter. Bløt gelatinplatene i kaldt vann i ca. 5 minutter. Klem vannet godt ut og smelt gelatinen i den kokende melken. Avkjøl melken til romtemperatur. Fjern eventuell snerk og rør inn vaniljekesam. Fordel blandingen i små porsjonsformer og sett dem kaldt så panna cottaen stivner. Skyll og tørk kumquatene og skjær dem i skiver. Fjern alle kjerner. Kok opp vann og sukker med oppsplittet vaniljestang, tilsett kumquatene og la dem koke uten lokk i 5-6 minutter til de er glaset av sukkerlaken. Hvelv panna cottaen ut på porsjonstallerkener, legg kumquat rundt og pynt med sesongens bær eller som her, med rips fra fryseboksen. Kontaktperson: Matfaglig konsulent Camilla Agerup, Melk.no - Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Tlf. 23 30 20 15 E-post: camilla@melk.no ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=1068&lang=NO Prinsessens panna cotta - Hjertelig til lykke!

Om oss

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) driver merkevarenøytral informasjonsvirksomhet på vegne av aktørene i den norske meieribransjen. Nettstedet www.melk.no publiseres av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no). Melk.no er et av opplysningskontorene i landbruket, og har som overordnet formål å fremme forbruket av meieriprodukter gjennom å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter. Vi formidler merkenøytral informasjon. Melk.no har en svært bred målgruppe - i prinsippet alle som har privat eller profesjonell interesse av mat, matkultur og ernæring. Vi henvender oss til forbrukere, skoleverket (elever og lærere), presse, helsepersonell, meieriindustrien og landbruksnæringen generelt. Vi har et bredt spekter av aktiviteter, blant annet generelt opplysnings- og informasjonsarbeid (produksjon av oppskrifter og brosjyrer), undervisningsmateriell, aktiviteter mot pressen samt nettstedet www.melk.no.