Pressemelding:”DUGNADS – SNADDER”

Pressemelding ”DUGNADS – SNADDER” For mange er våren en tid for dugnader; i barnehagen, båthavnen, velforeningen, nabolaget eller på hytta. Statistisk sett er nordmenn svært villige til å gjennomføre et felles krafttak for nærmiljøet. Ofte lages det en sosial ramme rundt dugnaden og det er da godt å ha noe å bite i. Søtt eller salt avhenger av tid og sted, under finner du oppskrifter både til dugnaden rett etter jobben og i helgen. Havnas fiskesuppe 10 personer 4 stk. gulrot 1 stk. purre 2 stk. persillerot 2 dl stangselleri 1 båt hvitløk, presset 2 ss smør 2 l fiskekraft, gjerne fiskebuljongterning 1 ss sitronsaft ½ ts salt ¼ ts pepper 1 kg torsk og laksefilet 200 g smørbar ost, naturell ca. 50 g rensede reker ½ bunt frisk gressløk eller andre friske krydderurter Skjær grønnsakene i strimler og fres dem i smør, sammen med hvitløk. Spe med fiskekraften. Tilsett matfløte. Kok grønnsakene litt. Del fisken i stykker og la den trekke i suppen. Smak suppen til med salt og pepper. Ha i rekene like før servering og dryss over grønt. Serveres med ferskt brød. Pizzasnurrer 20 stk 50 g gjær 3 dl lunkent vann 2 ss olje 1 ts salt ca 8 dl hvetemel Fyll 1 glass tomatsaus 200 g skinke i strimler 2 ts oregano 200 g revet ost I stekeovn 225 grader i ca 15 minutter Rør gjæren ut i lunket vann, tilsett olje og salt. Rør inn mel til deigen blir smidig. Heves i 20 minutter. Kjevle deigen ut til et rektangel 20 x 30 cm. Smør på tomatsaus, dryss over skinkestrimler, ost og oregano. Rull sammen fra langsiden og del rullen i 20 like store biter. Etterheves i 20 minutter. Stekes midt i ovnen. Frisk frukt og dipp 10 personer 4 epler 4 appelsiner ½ vannmelon 1 kurv jordbær 2 bananer 2 beger vaniljekesam Ha vaniljekesam i en skål og plasser den midt på fatet. Del frukten i mindre biter og legg den rundt på fatet. Brownies 10 – 12 personer 125 g smør 250 g sukker 3 stk. egg 160 g siktet hvetemel 1 ts vaniljesukker 1 ts bakepulver 1 dl appelsinjuice 3 ss kakaopulver Glasur (kan sløyfes): 6 dl melis 8 ss smør 2 ½ ts vaniljesukker 2 ss kakaopulver Stekes ved 200 grader C, i ca. 20-30 min. i liten langpanne 30 x 40 cm. Rør smør og sukker lyst og luftig. Ha i ett egg av gangen og rør godt. Bland i de øvrige ingrediensene. Stek kaken og avkjøl den på rist. Kaken kan eventuelt dekkes med glasur eller drysses med lyst sjokoladepulver. Eplekake i langpanne 10-12 personer 400 g siktet hvetemel 300 g sukker 2 ts bakepulver 100 g kokosmasse 300 g smør 3 stk. store egg ca. 10 stk. epler Dryss: 2 ss sukker 1 ss malt kanel I stekeovnen ved 200 grader i ca. 40 minutter. Langpanne, 30 x 40 cm. Bland sammen mel, sukker og bakepulver. Smuldre i romtemperert smør, eller ha alt i food processor og la maskinen gå til alt er blandet. Rør i kokos og egg. Legg bakepapir i bunnen på langpannen og fordelt kakerøren jevnt utover. Trykk skrelte eplebåter tett sammen i røren, dryss over sukker og kanel og stek kaken. Sammensatte vaniljeboller 20 stk 50 g gjær 2 ½ dl melk 75 g smør 50 g sukker revet skall av ½ stk. sitron 2 stk. egg ca. 500 g siktet hvetemel 1 ts bakepulver Fyll: 5 dl ferdig vaniljekrem 50 g smør, smeltet til pensling I stekeovn ved 200 grader i 15- 20 minutter. Smuldre gjæren i bakebollen og rør den ut i litt av den lunkne melken. Smelt smøret og bland det med resten av melken. Bland den lunkne melkeblandingen med gjæroppløsningen. Tilsett sukker, sitronskall og vispede egg. Sikt i mel og bakepulver og bland alt til en smidig deig. Dekk den godt til og la den heve til dobbel størrelse. Elt deigen lett, og trill ut glatte boller. Lag en fordypning i dem og fyll med vaniljekrem. Klem deigen sammen rundt kremen og legg bollene med skjøten ned på papirkledd stekeplate. Etterhev bollene 15 minutter og pensle dem med smeltet smør. Stek bollene. Dryss på melis før servering. Kontaktperson: Matfaglig konsulent Camilla Agerup, Melk.no - Opplysningskontoret for Meieriprodukter, Tlf. 23 30 20 15 E-post: camilla@melk.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=3241&lang=NO Havnas Fiskesuppe Foto: Astri Hals