Skolesesongens smøretips: Spennende pakker hver dag!

Skolesesongens smøretips: Spennende pakker hver dag! Skolestart betyr smøring av matpakker. Ja, faktisk ca. 190 stykker per barn gjennom et helt skoleår, om man har med en hver dag. Fortvil ikke; med enkle tips kan du gjøre matpakken ny, spennende og fristende hver eneste dag – slik at barna ikke tyr til usunne og dyre alternativer. 1 av 3 kaster matpakka Barn trenger et sunt og variert kosthold for å holde det gående både mentalt og fysisk gjennom en krevende dag. Gode matvaner bør derfor innarbeides tidlig i livet, ikke minst i form av matpakker. Og jo mer variert og spennende medbrakt mat, jo bedre. En MMI-undersøkelse gjennomført for Melk.no - Opplysningskontoret for meieriprodukter, viste nemlig at over 30 prosent av grunnskoleelevene med medbrakt matpakke, kastet den… Politikerne er blitt enige om å utrede muligheten for et gratis skolemåltid. I mellomtiden må alle skolebarn fortsatt ty til matpakka si. Men det trenger slettes ikke å være noe dårlig alternativ – for det er enkelt å lage noe godt! Tips til matpakkesmørere: Planlegging er nøkkelordet. Sørg for å ha flere påleggssorter, oster, frukt og grønnsaker tilgjengelig i kjøleskapet også til hverdags, da er det lettere å variere og kombinere. Bytt ut brødskiva! Brødskiver er godt, men av og til kan de byttes ut med grove rundstykker, bagels, pitabrød, polarbrød, wraps, lomper eller vafler. Middagsrester, som fiskekaker, pølser, pasta, egg og grønnsaker, kan fint brukes også som pålegg, eller som fyll i wraps, pitabrød, salater el. Planlegg eller lag derfor matpakken når du rydder av middagsbordet. Bak doble porsjoner av grove horn, pizzasnurrer og annet som du vet barna liker. Bakverket kan fryses ned og innimellom tas opp som variasjon til brødskiven. En liten overraskelse… er lov av og til! Litt tørket frukt, rosiner eller eksotisk frukt til avslutning vil barnet sette stor pris på. Variasjon. Overraskelser i matpakken trengs ikke hver dag, men det er hyggelig med variasjon. Finn alternativer til brødskiven, og varier i valget av frukt og grønnsaker. SE NESTE SIDE: OPPSKRIFT PÅ WRAPS TIL MATBOKSEN For mer informasjon, mattips eller bilder, vennligst ta kontakt med: Camilla Agerup, matfaglig konsulent i Melk.no, tlf. 23 30 20 15 / 975 05 655 - camilla@melk.no Wraps til matboksen (6 stk.) 6 stk. lefse eller tortillaer 125 g Kremost Krydder 2 stk. vårløk 1 stk. eple ½ stk. isbergsalat, finstrimlet 2 stk. kyllingbryst, stekte rester av grillkylling eller annet kjøtt 1 stk. rød paprika 3 dl lettrømme 1 ts salt ¼ ts pepper 100 g revet gulost Fremgangsmåte: Smør kremost på tortillaene. Skjær frukt, grønt og kjøtt i biter. Bland alle ingrediensene til fyllet i en bolle og rør det med rømmen, smakt til med salt og pepper Legg dette på tortillaene og brett sammen. Slå en serviett eller matpapir rundt wrapsen før den legges i matboksen. Flere tips til matpakkevariasjoner finnes i brosjyren ”Juniorkokkenes matpakketips”. Brosjyren kan bestilles på post@melk.no. Melk.no – Opplysningskontoret for Meieriprodukter er et merkenøytralt opplysningskontor med fokus på melk og meieriprodukter. Vi ønsker å bidra til økt bevissthet og kunnskap om kosthold og ernæring, samtidig som vi skal være en inspirasjonskilde til matglede i hverdagen. For mer informasjon, se www.melk.no ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=5920&lang=NO