Pressekonferanse "FLUKTEN FRA HOLOCAUST" onsdag 10.9 kl. 11.00

Orion Forlag har den glede å invitere deg til pressekonferanse
onsdag 10. september 2008 kl. 11:00 på Norges Hjemmefrontmuseum, Oslo
i anledning lanseringen av boka

”Vi skal plukke poteter”
Flukten fra Holocaust

Forfatter er Irene Levin Berman, norsk jøde som har vært bosatt i Amerika gjennom snart 50 år.

Arnfinn Moland, førsteamanuensis og leder for Norges Hjemmefrontmuseum.
Bjarte Bruland, faglig leder Jødisk Museum i Oslo.
Nina Grünfeldt, filmregissør.

Flukten fra Holocaust er et helt spesielt stykke Norgeshistorie. Den handler om å gå tilbake til sine røtter, finne frem til en fortid som delvis er glemt og delvis fortrengt, men samtidig prøve å forstå hvorfor man selv unnslapp en av verdenshistoriens verste forbrytelser mot menneskeheten. En person som i dag kan si ”Jeg er en overlevende fra Holocaust” – ”a Holocaust survivor” – er en sjeldenhet. Når man i tillegg har en bakgrunn som tredje generasjons innvandrer til Norge, men samtidig er utvandret til USA, blir bakteppet spesielt spennende.
Som en rød tråd i hele teksten går Irene Bermans innsikt i den jødiske kultur slik den levde og lever i Norge og USA, ispedd personlige betraktninger som bør ha stor relevans for alle som er opptatt av kulturforskjeller, religiøse leveregler, integrering og tilhørighet. Hva betyr det å være norsk? Jøde? Norsk-amerikaner? Utvandrer? Innvandrer?
Bokas verdi som historisk dokument forsterkes gjennom Bjarte Brulands bidrag om forfatterens far, Marcus Levin. Han fikk i 1960 Kongens Fortjenestemedalje i Gull for sitt arbeid med å hjelpe med jødiske flyktninger. Dette til tross kaller Bruland ham ”en glemt jødisk skjebne fra katastrofens tid”. For første gang blir hans store innsats for det jødiske samfunn i Norge presentert.

En rekke veteraner og fagfolk vil være tilstede på pressekonferansen, bl.a. Gunnar Sønsteby. Det vil bli servering. Pressekonferansen vil vare til ca. kl. 13.00.

Om oss

Orion Forlag AS ble etablert i 1994, og er et selvstendig forlag som utgir bøker for folk flest. Forlaget satser først og fremst på reise-/natur-/praktbøker, dokumentarer, kultur/fakta, praktiske nyttebøker og alternativ litteratur.