Hjemmekinoprojektor med smarte funksjoner utviklet sammen med filmeksperter i Hollywood

I starten av oktober lanseres Panasonics etterspurte projektor PT-AE900. Panasonic har fått hjelp av flere av Hollywoods eksperter innenfor filmbransjen for å finne frem til den perfekte bildekvalitet. En av forbedringene fra den prisbelønte forgjengeren AE700 er kontrastforholdet som er økt betraktelig. En annen nyttig funksjon er projektorens fjernkontroll. Den kan styre både projektoren og andre produkter i hjemmet, som for eksempel DVD og lyd- og lysanlegg.

PT-AE900 er lett å installere og bruke i forskjellige typer lokaler. Uansett om man plasserer projektoren på et bord tett på lerretet, eller lang unna kan man få samme størrelse på bildene. Grunnen er at projektoren har en linse med 2 x optisk zoom og en funksjon for linseskifte. Denne typen linse er den første i bransjen. Den er utviklet av Panasonic, og ble förste gang presentert med den foregående modellen. Panasonic har gjort mer enn femten forbedringer i de optiske innstillingene på PT-AE900. Målet er at bildene skal bli klarere og skarpare også i ordentlig store formater. Omfanget i den nye dynamiske blenderen er utvidet til å tilpasse kontrast og lys til scenenes individuelle farge- og lyssetting. Det gir en kontrast på 5500:1 og en lysstyrke på 1100 lumen. Det gir en kraftig minsking av bildestøy og tap av færre detaljer i mørke scener og en forbedring i gjengivelsen av dypt svart. Lyse scener blir også bedre med skarp bildeprojisering og god nyansegjengivelse. Dette forbedres ytterligere med Panasonics nye Smooth Screen-teknikk, som minsker den såkalte ”screen dooreffekten” – de svarte linjene mellom pikslene – noe som gir et jevnt og naturtro bilde. Med fjernkontrollen kan andre AV-komponenter i hjemmet (uansett merke) håndteres – for eksempel DVD-spillere, forsterkere, belysning og til og med enkelte lerreter. Fjernkontrollen er lett å bruke og har en LCD-skjerm som viser hvilken enhet som er aktiv. Panasonic begynte å markedsføre sin første høyoppløste hjemmekinoprojektor i 2001, som svar på kundenes ønsker om et lettvint projektorsystem som kunne forvandle dagligstuen til en kinosal. Siden har Panasonic vært ledende på markedet for hjemmekinoprojektorer og i de senere årene har de lagt arbeidet med å forbedre bildekvaliteten til Hollywood, filmbransjens hjemsted. Der arbeider de sammen med eksperter innenfor filmbransjen, blant andre David Bernstein, en av Hollywoods fremste fargesettere som har overført filmer som Titanic, Moulin Rouge og X-Men til videoformat. Resultatet er en bildekvalitet som virkelighetstro gjengir regissørens intensjoner og som virkelig fortjener å kalles "Hollywood picture quality". Dette gjelder ikke minst PT-AE700, som ble en bestselger på verdensmarkedet for hjemmekinoprojektorer. PT-AE900 koster ca. 17.000 kroner inkl. Mva.