Panasonic lanserer DMC-FZ30 – et raskere kamera med mange manuelle muligheter

Panasonic lanserer nå DMC-FZ30 et 8-megapixelkamera med 12 x optisk zoom. Den 12 x optiske zoomen LEICA DC VARIO-ELMARIT Lins, som har vært med siden den første lanseringen av FZ-kameraserien, er utviklet ytterligere for å kunne ta profesjonelle bilder raskere. De manuelle zoom- og fokusfunksjonene gir mulighet for raskt, på tradisjonell måte, å zoome og stille skarpt. To knapper på linsen gir brukeren mulighet til å innstille lukkertid og blender manuelt.

DMC-FZ30’s nye Extra Optical Zoom forlenger zoom-området gjennom å bruke høyoppløst CCD for å oppnå 15,3 x zoom som gir 5-megapixelbilder, og hele 19,1 x zoom med 3-megapixelbilder med minimal bildeforringelse. I kombinasjon med digital zoom kan området forlenges opp til 76,5 x. Det kan sammenlignes med en 35 til 2677 mm zoom på et vanlig 35 mm kamera. Lukkertiden kan varieres fra 1/2000 sekund til 60 sekunder. Blenderen går fra F2.8 til F11. LUMIX DMC-FZ30 har arvet MEGA O.I.S., Optical Image Stabilizer, fra sin forgjenger DMC-FZ20 som fikk internasjonal anerkjennelse fordi den levde opp til de kresne brukernes behov. Kompenserer bevegelser Med de betydelige zoom-mulighetene følger en optisk bildestabilisator, O.I.S., som er et must. Panasonic utviklet MEGA O.I.S. som håndterer hver eneste liten skjelving på hånden med en frekvens på 4000 korrigeringer per sekund. O.I.S. har to innstillinger: Én hvor den hele tiden kompenserer for skjelvinger på hånden og andre bevegelser, og en innstilling hvor den kompenserer for bevegelser som oppstår når man trykker inn utløserknappen. Dette gjør at brukeren kan minske lukkertiden med tre trinn sammenlignet med andre kameraer uten O.I.S. og samtidig få knivskarpe bilder. Det er meget verdifullt når man bruker telelinse, tar bilder i dårlig lys og ved makrofotografering. Høyere kvalitet på levende bilder Panasonics nyutviklede 8-megapixel CCD-teknikk gjør det mulig å ta opp levende bilder i VGA-format med hele 30 bilder per sekund. Den nye CCD-teknikken forbedrer ikke bare oppløsningen på bildene, men også lysnivået, da kameraet blir mer mottakelig for lys. Raskere start Både LCD-skjerm og søker har fått økt sin oppløsning med 180 prosent, som gir enda tydeligere avlesning av bildene i kameraet og gjør det lettere å arbeide med. Bruk av manuell zoom reduserer starttiden fra ca. fem sekunder til 0.97 sekunder. På samme måte har autofokustiden minsket med en fjerdedel sammenlignet med tidligere modeller. Nye batterier Den høyoppløste LCD-skjermen tillater også visning av bilder i thumbnail-størrelse. Visningsfunksjonen kan vise 9, 16 eller 25 bilder på skjermen i stedet for ett bilde av gangen som er vanlig på mange andre modeller. LCD-skjermen kan innstilles slik at den blir beskyttet mot riper og skader når kameraet ikke brukes. Batteritiden er økt betydelig med nyutviklede lithium-ion batterier som gir en kapasitet på ca. 280 bilder på en lading. 14 motivfunksjoner DMC-FZ30 har 14 forskjellige motivfunksjoner som alle er like lette å velge takket være den nye Scene Mode Screen som beskriver hvilken funksjon som passer best for forskjellige motiv og omstendigheter. Denne funksjonen hjelper brukeren med å ta profesjonelle bilder ved fotografering av f.eks. stjernehimmel, soft skin, baby, levende lys etc. Kameraet registrerer dessuten automatisk om bildene er tatt i horisontal eller vertikal posisjon, og kompenserer for dette når bildet vises. En funksjon som er ekstra velkommen når man viser bilder på dataskjerm eller tv. Økt tilgjengelighet Designen på kameraet er også forbedret slik at det er lettere å bytte batterier og minnekort. Nå kan de bytes selv om kameraet står på et stativ. De nye forsatslinsene er redusert betraktelig i både størrelse og vekt. Vidvinkellinsen med en kapasitet på 0.7x, tilsvarer en 24 mm linse på et 35 mm kamera. Kameraet er også forsynt med en ”hot shoe” som gjør at ekstern blits kan benyttes. Kameraet leverer formatene RAW, TIFF og JPEG - fine eller standard. DMC-FZ30 har store påbyggingsmuligheter fordi kameraet kan utrustes med en rekke tilbehør som: DMW-LT55: - Telelinse DMW-LW55: - Vidvinkellinse DMW-LND55: - Gråfilter DMW-LMC55: - UV-filter DMW-RS1: - Fjernutløser DMW-CAC1: - Batterilader / AC-adapter CGR-S006: - Lithium ion Batteri (730 mAh) Veil. butikkpris: Ca. NOK 8 000 Finnes i butikkene fra august

Om oss

Panasonic Corporation er verdensleder innen utvikling og produksjon av elektroniske produkter til forbruker-, bedrifts- og industrimarkedet. Selskapet, med hovedkontor i Osaka i Japan, hadde en samlet nettoomsetning på 7,85 billioner yen (71,4 milliarder euro) i regnskapsåret som ble avsluttet 31. mars 2012. Selskapets aksjer er notert på børsene i Tokyo, Osaka, Nagoya og New York (NYSE:PC). Panasonic Nordic driver virksomhet i Sverige, Norge, Danmark og Finland, har en årlig omsetning på over 2 milliarder er SEK og rundt 100 medarbeidere. I Norden markedsføres hovedsakelig produktgruppene audio/video, HiFi, kontorprodukter, telekommunikasjon, varmepumper, husholdningsprodukter, batterier, profesjonelt kringkastingsutstyr og elektriske komponenter. Du finner flere opplysninger om selskapet og varemerket Panasonic på vårt nettsted www.panasonic.no