Semi-Pro videokamera medbroadcast-kvalitet for 2D og 3D

Det håndholdte videokameraet HDC-Z10000 fra Panasonic er verdens første* med et integrert tvillingobjektiv for filming i både 2D og 3D som er offisielt kompatibelt med standarden AVCHD 3D/Progressive standard.

I kombinasjon med Panasonics egenutviklede doble 3MOS-system gir kameraet broadcast-kvalitet på bilder i begge format. Kameraet kan betjenes både fullstendig manuelt og med intelligent automatikk, og det leverer høykvalitets lyd.

Med HDC-Z10000 fyller Panasonic gapet mellom amatører og profesjonelle både når det gjelder kvalitet og kostnad. Kameraet passer f.eks. perfekt for de som vil ha broadcast-kvalitet på sine filmer, uansett om det er en nybegynner eller en erfaren videokunstner som bruker det.

Panasonics egenutviklede doble 3MOS-system for opptak i full HD i både 2D og 3D, gir hele 6,57 megapiksler for overlegen farge- og detaljgjengivelse. De lyssterke tvillingobjektivene (f1,5) sitter uavhengig plassert på hver side foran på kameraet og er de første objektivene til videokameraer som er behandlet med Panasonics suksessfulle Nano Surface Coating. Teknologien reduserer effektivt såkalte spøkelsesbilder og lysreflekser.

Videokameraets kompakte størrelse gjør den også enkel og fleksibel å bruke. Ikke minst de profesjonelle brukerne kommer til å sette pris på de forbedringene som er innført for å gjøre den manuelle betjeningen enklere. Kameraet har f.eks. tre uavhengige ringer for å justere zoom og fokus, samt en iris-kontroll for å skape nøyaktig de bildene brukeren ønsker.

Som et alternativ til manuell filming er kameraet utstyrt med intelligente automatinnstillinger (Intelligent Auto, iA). Det er også utstyrt med en ny kraftig, bildestabilisator − Hybrid O.I.S+ − som gjør at det blir utmerkede bildesekvenser selv om man er i bevegelse.

Objektivets brennvidde dekker mange ulike situasjoner, for eksempel filming på steder der det er trangt om plassen med maksimal vidvinkel (29,8 mm i 35 mm-format) helt opptil 12x zoom ved 2D-filming (10X optisk zoom i 3D-modus).

HDC-Z10000 har også markedets beste nærgrense (45 cm i 3D) for kamera med tvillingobjektiv*, og nå kan man filme gjenstander som tidligere har vært vanskelig å fange, f.eks. 3D-makro med dyr og natur samt detaljrike 3D-nærbilder, f.eks. smykker m.m.

* per den 31. aug. 2011.

Hovedspesifikasjoner i korthet:

- Doble 3MOS sensorer (6 stk. totalt)

- 45 cm 3D makro

- Full manuell kontroll

- XLR-kontakter for lyd, Lineær PCM

- 12x optisk zoom (23x Intelligent Zoom) og 29,8 mm vidvinkel i 2D

- 10x optisk zoom og 32 mm vidvinkel for 3D

- F1.5 optikk med Nano Surface Coating

- 11,5 mm (0,45”) elektronisk søker (1 226 880 punkter)

- Multi-Format-opptak (AVCHD)

- 8,8 cm(3.5”) Wide 3D LCD (1 152 000 punkter)

- HYBRID O.I.S.+ bildestabilisator

- iA, Quick Start, Quick Power ON

- AVCHD 3D/Progressive

Salgsstart i oktober.

Hvis du ønsker yderligere oplysninger, kontakt da venligst:

Mac Berggren
Senior Nordic Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
hanna.sandler@eu.panasonic

For lån av testprodukter vennligst kontakt:

Text 100
Cato Fagermoen
cato.fagermoen@text100.com

Text 100
Hanne Valdo
hanne@text100.com

For høyoppløste bilder, logg inn på:

Brukernavn: press
Passord: panasonic09

Panasonic Corporation er en av verdens førende produsenter av tekniske forbruker-, handels- og industriprodukter. Selskapet omsatte for i alt 79 milliarder EUR i løpet av siste regnskapsår. Hovedkontoret er basert i Osaka, Japan, og er blant annet børsnotert i Tokyo, Osaka, Nagoya og New York (NYSE).

Panasonic Nordic AB er et heleid datterselskap som har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsetter Panasonic for over 2 milliarder NOK i året, og har mer enn 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinnsvis produktgruppene Audio/video, HiFi, kontorprodukter, telekommunikasjon, husholdningsapparater, batterier, profesjonelt broadcasting-utstyr, samt elektroniske komponenter. For mer informasjon om selskapet og varemerket Panasonic, besøk vår hjemmeside www.panasonic.no