Underholdning på veien får en ny dimensjon

Panasonic lanserer nå et nytt sortiment av bilstereo- og multimedieprodukter som bidrar til en underholdende biltur for både sjåfør og passasjerer.

Panasonic har lenge ligget i forkant på bilstereofronten og satt standarden for kvalitet og nyskaping. Årets produkter for underholdning i bilen inneholder blant annet en ny takmontert 9” skjerm med innebygd DVD-spiller, bilstereo med fargeskjerm og et kraftig Circle Surround-system på 280 watt. Hvorfor nøye seg med mindre underholdning i bilen enn det man har hjemme? Dette er bare noen av nyhetene i Panasonics satsing på ”rullende” lyd- og bildeunderholdning. Selskapet fortsetter dermed satsingen på konseptet ”Full Digital”, i sin streben etter det ultimate bilstereo- og multimediesystemet. - Vår nye satsing består ikke bare av ett, men av en mengde nye kreative produkter som sørger for komfort, nytte og underholdning på bilturen, forteller produktsjef Jonas Eriksson. Selvfølgelig kombinert med den aller nyeste teknologien. - For eksempel kan barna i baksetet se på film eller spille spill på den 9” store takskjermen med innebygd DVD-spiller, mens foreldrene foran fortsetter å høre på yndlingsmusikken sin. For føreren og passasjeren i forsetet introduserer Panasonic en komplett multimedieenhet i smidig 1-DIN-format. I tillegg til et MOSFET utgangstrinn på 4 x 50W rommer enheten også RDS-tuner og DVD-spiller med innebygd dekoder for Dolby Digital og DTS 5.1-lyd. Selvfølgelig spiller den også alle slags CD-plater. Som kronen på verket er det mulig å håndtere alle viktige funksjoner ved hjelp av et enkelt trykk med fingeren på den 7” store og motoriserte widesceen-skjermen som automatisk vippes ut og inn. Panasonic fortsetter også å legge til rette for at brukeren skal kunne tilpasse utstyret etter sin egen smak. Velg selv hvilken farge displayet skal ha, enten ved å velge en de seks forskjellige grunnfargene eller ved å justere selv ved hjelp av nesten 10.000 ulike nyanser. Du kan også laste opp egne private stillbilder eller t.o.m. film tatt med et DV-kamera og vise i displayet på bilstereoen. Med Panasonics nye sortiment for bilunderholdning blir det enda morsommere både å kjøre bil og å være passasjer! For nærmere opplysninger kan du kontakte: Jonas Eriksson, Produktsjef Tlf. +46 8 680 27 32, jonas.eriksson@eu.panasonic.com Helge Rose, pressekontakt Norge Tlf. +47 6791 78 17, e-post: helge.rose@eu.panasonic.com Under finner du et lite utvalg av årets funksjoner og forbedringer! Funksjoner og forbedringer 2005 • "Full Digital" og "Digital Synergi"-konseptet settes ut i livet ved hjelp av Digital Amp-teknologi og Radio DSP, som gir en merkbart større kvalitetsopplevelse! • Bedre lydkvalitet og kontroll med mer tilstedeværelse takket være lydkontrollsystemet SQ (SQ, SQ3, SQ7, SQ9) og den unike CS-Auto-lydkretsen fra SRS-Labs som sørger for 5.1-lyd fra et vanlig 4-kanalssystem. Forhåndsinnstilte eller individuelt justerbare equalizers gir brukeren frihet til selv å velge hvordan lyden skal høres ut. • Nytt unikt fargedisplay med OEL-teknologi og 512 farger gir overlegen oppløsning, kontrast og dynamikk i displayet. Høytytende og høyoppløste HD-3DDM (3-D Dot Matrix) displayer muliggjør høyoppløste bevegelige mønstre. Det motoriserte frontpanelet forbedrer utseendet og trafikksikkerheten med optimale synsvinkler. • DVD-basert navigasjonssystem som dekker 16 land i Europa på én enkelt DVD-plate og som inneholder over 910.000 interessepunkter (POI) å velge blant. Den guider både muntlig og via menyer på 8 forskjellige språk, blant annet svensk og dansk. • Større valgfrihet til å spille forskjellige formater som DVD-video, DVD-R/RW og selvfølgelig WMA- og MP3-filer. Digital underholdning også i baksetet med den nye takskjermen med innebygd DVD-spiller, fullverdig hjemmekinolyd med Dolby Digital- og DTS-dekodere samt ny DVD-skifter for 8 plater. Nøkkelfunksjoner og innovasjoner 2005 Lyden fra CD-platene tar ikke omveien via en D/A-omformer, men forsterkes direkte via det digitale utgangstrinnet – alt for å sikre best mulig lyd uten unødvendig støy og forvrengning. I sentrum for denne teknologien finner vi modellene CQ-C9901N og CQ-C9701N. • DIGITAL AMP – gir 90 prosent utnyttelse av så godt som hver eneste watt uten forvrengning eller varmeutvikling. Sammenlign dette med ca. 50 prosent for konvensjonelle analoge systemer. • SRS CS-Automotive (CQ-C9901N, CQ-C9701N, CQ-VD7001N) - Enda en av Panasonics unike egenskaper. Teknologien er fullpakket av funksjoner som: 1. SRS FOCUS, som flytter lyden opp fra høyttalere lavt nede, for eksempel i dørene. 2. SRS Tru Bass, som forbedrer bassen på alle kanaler ved hjelp av såkalt psyko-akustikk. 3. SRS Phantom Center, som eliminerer behovet for en senterhøyttaler. Circle Surround (CS) Automotive fra SRS Labs kan generere 360° flerkanalslyd fra et konvensjonelt 4-kanalssystem. • SBC-SW - For den som har et system med 4 høyttalere, gjør SBC-SW det mulig å få subwoofer-effekt fra bakhøyttalerne. • Crossover – Et 2-veis filter som gir bedre basslyd i systemer med subwoofer. Utbygd digital underholdning • Takskjerm med innebygd DVD-spiller (CY-VHD9401N). Skjermen er ikke i veien ettersom den er praktisk montert i taket. Den nedfellbare og justerbare skjermen på hele 9” (35 % større bildeflate enn en 7” skjerm) gir passasjerene i baksetet en virkelig kinofølelse. En trådløs hodetelefon er inkludert samt flere A/V-innganger for tilkopling av en mengde RCA-kompatible produkter, for eksempel spillkonsoll, TV-mottaker og videokamera. • DVD-skifter for 8 plater (CX-DH801N) – Skifteren håndterer alle slags medier, fra DVD-video til CD og CD-R/RW, og kan også spille hjemmebrente CD-R/RW-samlinger med MP3-musikk. • Dolby Digital og DTS (CQ-VD7001N) - Innebygde 5.1ch Dolby Digital- (rådende lydstandard for hjemmekino) og DTS-dekodere sørger for komplett kinolyd for DVD-filmene. • 7” widescreen-LCD (CQ-VD7001N) – Overlegen bildekvalitet med naturlige farger og fin kontrast samt en oppløsning på hele 336,960 bildepunkter. Motordrevet styring av skjermen og flere visningsalternativer for bildet (NORMAL, FULL, ZOOM og JUST). • GUI Touch Panel (CQ-VD7001N) - Menyene, symbolene og den enkle layouten i det grafiske brukergrensesnittet og pekeskjermen gjør at alle funksjoner er svært lette å bruke.