Den norske julefisken trenger dansk hjelp

Report this content

Julen er ikke bare kjøtt, den favner også fisk. Men hva er best å drikke til sild, laks og rakfisk? Knut Munthe Olsen, kjøkkensjef ved Tørvis hotell, anbefaler danske dråper som akkompagnement til den norske julefisken.

Munthe Olsen mener den norske akevitten passer godt til pinnekjøtt og ribbe, men at vi bør åpne for danske dråper til julens fiskeretter.
– Dansk akevitt drikkes ofte avkjølt, og passer utmerket til for eksempel sild og rakfisk. Smaken er frisk, ofte med et gjenkjennelig preg av sitrus, dill eller koriander, noe som går hånd i hanske med disse rettene, mener kjøkkensjefen.

Variasjon
– Norsk jul er full av tradisjoner. Men vi kan godt prøve litt variasjon, og ikke bare spise kjøtt i jula. Vi har masse gode, norske fiskeretter som sild, rakfisk, røkt laks og gravlaks. Disse fiskerettene krever et annet drikkefølge enn kjøttet, sier Munthe Olsen.

Han anbefaler alle å kjøpe inn to typer akevitt, en fatlagret til kjøttet og en frisk og krydret til fisken. Kjøkkensjefen mener det ikke betyr at alt skal drikkes i julen. I Danmark og Sverige drikker de akevitt hele året, spesielt til fiskeretter. Det er en tradisjon Knut Munthe Olsen har stor sans for.

– Det er med akevitt som med vin, det finnes ikke en flaske for all mat. Nordmenn har blitt flinke med valg av vin til mat, nå må vi hive oss over akevitten også, sier Munthe Olsen med et smil.

Video: Knut Munthe Olsen presenterer julens fisk og akevitt:
http://vimeo.com/17557465 OBS: Passord for å se video: "akevitt"

Fakta om Aalborg, akevitt og akevitt og mat

Krydderkunst:
En god akevitt får sin karakteristiske smak gjennom et nøye utvalgt krydderinnhold. Blant de mest kjente sortene finner vi

• Karve: For at EU i det hele tatt skal godkjenne brennevinet som akevitt, så må karve eller dill være hovedkrydder
  • Dill: Ved siden av karve, er dill den viktigste ingrediensen i akevitt. Det er stort sett frøene som benyttes, og planten, som egentlig ikke er en krydderurt, men en aromatisk grønnsaksplante, tilhører samme plantefamilie som karve. (Skjermplantefamilien)
  • Stjerneanis: Oljen av stjerneanis er det vi benytter til å smaksette brennevin, og i akevitten er det denne frukten som bidrar til det lakrisaktige preget i duft og smak.
  • Anis: Anis hører til de aller eldste medisinplantene våre. Den inneholder stoffet anetol, som sammen med stjerneanis gir akevitten den søte lakrislignende smaken.
  • Fennikel: Fennikelfrø har en mild anislignende smak og er nært beslektet med anis, karve og dill. Urten er tradisjonelt kjent for å ha en beroligende effekt på fordøyelsessystemet, og er mye brukt i akevitter, samt finere likører og bitter.
  • Koriander: Hører i likhet med dill til skjermplantefamilien og er her i landet mest kjent som uunnværlig ingrediens i karriblandinger, flere likører og brennevinstyper. Koriander brukes svært mye i eksotiske orientalske retter.

Lavt eller høyt glass?
Som regel kan man si at romtemperert akevitt kan serveres i lave snapseglass, mens avkjølt akevitt gjør seg best i glass med stett, for å unngå oppvarming fra hånden.

Kald eller romtemperert akevitt?
Spørsmålet er nemlig: Fatlagret eller ikke?

Fatlagret akevitt bør serveres romtemperert for å beholde kompleksiteten og nyansene i smaken. Er den ulagret kan den med fordel legges i kjøleskapet før den skal serveres. Dog ikke i fryseren, da dét tar bort det meste av smaken. La aldri akevitten ligge lenge i kjøleskapet, da dette kan ødelegge smaken og klarheten på drikken.

Akevitt i dansk kulturhistorie
I Danmark var ”akvavit” lenge betegnelsen for importert druebrennevin, men mot slutten av 1700-tallet nevnes det at ”Folk har lagt sig efter at destillere Aquaviter af Kornbrende-viin.” Og det var nettopp dét Isidor Henius gjorde, da han i 1846 begynte å produsere Aalborg Taffel Akvavit. Taffelen er en klassiker, samtidig som akevittmarkedet hele tiden er i utvikling. Dagens runde akevitter er et resultat av en mer innovativ bruk av krydderier. Likevel, felles for alle akevitter er EUs krav om et velrenset brennevin, dominerende smak av karve eller dill og en alkoholstyrke på minst 37,5 % vol.

Danske klassikere til norske tradisjoner

Aalborg Taffel Akavit

- en klar favoritt

”Rød Aalborg”, klassikeren, med en meget ren karveduft, kun understøttet av litt appelsin. Identisk helt siden 1846. Her får du en krystallklar, karakterfull drikk, som nytes avkjølt til sild og annen god mat. Danskenes klart foretrukne akevitt.

Alkoholstyrke: 45 % vol.

Aalborg Jubilæums Akavit

- et gyllent øyeblikk

Dette er en gyllen og imøtekommende kvalitetsakevitt. Med sin raffinerte smak av dill og koriander, passer den perfekt til lette og enkle retter fra det nordiske kjøkken, og er selvskreven til fet fisk. Nytes best avkjølt, men gjør seg også ved stuetemperatur. Lansert til Aalborg Taffel Akavits 100-årsjubileum.

Alkoholstyrke 42 % vol.

Aalborg Nordguld Aquavit

- et perfekt følge, også alene

Verdens eneste akevitt smakssatt med destillert rav - også kalt Nordens gull. Foruten rav er akevitten smakssatt med karve og fennikel. Ravets oljer gir fylde og understøtter akevittens smak med en lett undertone av harpiks, samt et streif av sitrus. Aalborg Nordguld Aquavit lagres på spanske sherryfat i minimum seks måneder. Dette gir en bløt og harmonisk avrunding. Resultatet er en eksklusiv, gyllen og lett krydret drikk som passer perfekt til blant annet ribbe, og som avec til kaffen. Lansert i 2007.

Alkoholstyrke: 40 % vol

Janne Bigseth, Brand Manager Pernod Ricard Norway AS