- En trist dag for norske Alzheimer-pasienter

- En trist dag for norske
Alzheimer-pasienter

- Dersom påstandene som er fremmet i NRK Dagsnytt i dag resulterer i at Alzheimer-pasienter får dårligere tilgang til medisinsk behandling, er dette en trist dag for norske Alzheimer-pasienter og pårørende, sier direktør for samfunnskontakt Dr. Grethe Aasved i Pfizer.

LYSAKER 31/10-06: I NRK Dagsnytt i dag blir det hevdet at staten har brukt en halv milliard kroner på Alzheimer-medisiner med tvilsom effekt.
- Dette er beviselig galt, sier Aasved.
- Omfattende og uavhengige internasjonale studier og forskningsrapporter viser det motsatte. Aricept har effekt. Derfor har også Statens legemiddelverk anbefalt bruk av disse medisinene, fortsetter hun.

- Vi minner om at i 2003 konkluderte Legemiddelverket med at Aricept og andre Alzheimer-medisiner har effekt og bør brukes. En ny gjennomgang i Legemiddelverket i 2005, i samarbeid med de fremste demensekspertene, ga samme resultat, sier hun.
- Det er oppsiktsvekkende at myndighetene i dag forsøker å så tvil om effekten av den eneste medikamentelle behandlingen for Alzheimer-pasienter, til tross for overveldende dokumentasjon både nasjonalt og internasjonalt. Derfor er medisinen godkjent og refundert i alle vestlige land. Diskusjonen har den senere tid ikke dreid seg om effekt, men om bruk av penger på medisiner til disse pasientene. Å så tvil om effekten er et sidespor i debatten, som handler om budsjetter - ikke helse, sier Aasved.

- I Soria Moria-erklæringen sier regjeringen at den vil styrke demensomsorgen. I forslaget til statsbudsjett for 2007 vil regjeringen imidlertid halvere bruken av medisinene for å spare 50 millioner kroner, til tross for at effekten er meget godt dokumentert. Vi kan ikke tolke dette på annen måte enn at det er et rent rasjonaliseringstiltak som rammer de svakeste svake, konkluderer Aasved.

For ytterligere informasjon, kontakt direktør for samfunnskontakt Grethe Aasved,
mobil 91692808

FAKTAVEDLEGG:
Oversikt over ny dokumentasjon fra nasjonale og internasjonale legemiddelmyndigheter og forskningsinstitusjoner.
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=310883&fn=wkr0010.doc Ny dokumentasjon fra nasjonale og internasjonale legemiddelmyndigheter og forskningsinstitusjoner.