- Pulveriserer demensbehandlingen

Alzheimer-pasienter inn i årelang behandlingskø:
- Pulveriserer demensbehandlingen

Myndighetene vil ikke lenger at fastlegen skal ha ansvaret for medisinsk behandling av demenspasienter. Pasientene skal bli avhengig av time hos spesialist for at de skal få den eneste medisintypen med dokumentert effekt mot sykdommen. Det betyr at svært få vil få denne behandlingen fordi spesialistmangelen på området er prekær. – Dette er en pulverisering av demensbehandlingen, sier direktør for samfunnskontakt dr. Grethe Aasved i Pfizer.

LYSAKER, 1. NOVEMBER 2006: I dag kan pasienter med Alzheimers demens gå til sin fastlege for å få medisiner som bremser sykdommen. Jo raskere pasienten kommer til behandling, jo gunstigere er det med tanke på å utsette sykdomsforløpet. Myndighetene vil nå at pasienter med Alzheimers demens må dra til spesialist for å få medisiner. Det betyr i praksis at svært mange pasienter ikke vil få denne behandlingen.

- I Sogn og Fjordane og i Finnmark finnes det overhodet ikke spesialister på området. I samtlige fylker er det mange hundre – i tre av fylkene tusen – demenspasienter per spesialist. Tatt i betraktning alle de andre oppgavene slike spesialister også skal ta seg av, blir situasjonen uholdbar for demenspasientene og deres pårørende, sier direktør for samfunnskontakt dr. Grethe Aasved i Pfizer.

- Myndighetene sier at alle som trenger medisinen skal få den, men konsekvensene av forslaget gjør at dette blir en utopi fordi spesialistmangelen er prekær. Forslaget betyr kort og godt at behandlingstilbudet vil avhenge av hvor i landet du bor, sier Aasved.

I går ble det hevdet i NRK Dagsnytt at verdens mest brukte Alzheimer-medisin, Aricept, har ”tvilsom effekt”, og at dette er bakgrunnen for at myndighetene nå vil gjøre tilgangen til medisinen vanskeligere og gjennom dette spare 50 millioner kroner.

- Utspillet blir stilt i et merkelig lys når vi vet at effekten av Aricept er meget godt dokumentert i hele verden. I Norge har Statens legemiddelverk så sent som i fjor konstatert at medisinen bør brukes nettopp fordi den har effekt. Det er ikke kommet noen nyere studier som viser det motsatte. Ny forskning viser derimot at flere pasienter enn de som får tilbudet i dag kan ha nytte av Aricept, sier Aasved.

Aricept er blitt brukt av mer enn fire millioner pasienter over hele verden. Nye studier viser at medisinene minsker belastningen på pårørende samtidig som de utsetter tiden til innleggelse på sykehjem.
- Alle andre vestlige land investerer i bruken av Aricept. Dersom myndighetene gjennomfører det de har tenkt, går Norge motsatt vei, konkluderer hun.

For ytterligere informasjon, kontakt
direktør for samfunnskontakt dr. Grethe Aasved, mobil 91692808

Vedlegg: Oversikt over spesialistdekningen i fylkene i forhold til antall pasienter.
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=311727&fn=wkr0010.doc Oversikt over spesialistdekningen i fylkene i forhold til antall pasienter.