For lite informasjon ved legebehandling i Aust-Agder

For lite informasjon ved legebehandling i Aust-Agder

(Oslo, 21. juni 2007) 17 prosent av befolkningen på Aust-Agder opplevde at de fikk for lite informasjon sist de ble behandlet av lege. Dette er like under landsgjennomsnittet på 19 prosent, og langt under Vest-Agder der hele 21 prosent opplever å få for dårlig informasjon.
- Det er alvorlig når nordmenn signaliserer så tydelig at de opplever store informasjonsforskjeller i tillegg til helseforskjellene vi kjenner fra før, sier Håvard Selby Ebbestad, administrerende direktør i Pfizer.

I tillegg til lokale kvalitetsforskjeller, avdekker undersøkelsen store klasseforskjeller og kjønnsforskjeller. Kvinner og lavtlønte opplever at de får dårligere informasjon og blir tatt mindre på alvor i helsevesenet i Norge. Dette gjelder både som pasienter og som pårørende.
Klasseskillet kommer til syne både i rollen som pasient, og i rollen som pårørende:

28 prosent av lavtlønte nordmenn (inntekt under 200.000) mener de fikk utilstrekkelig informasjon om behandlingen sist de selv ble behandlet av lege, mot 19 prosent av de høytlønte (inntekt over 700.000). 23 prosent av kvinnene mener de fikk for lite informasjon om egen behandling, mot 19 prosent av mennene.

44 prosent av lavtlønte opplever at de får utilstrekkelig informasjon i rollen som pårørende, mot 31 prosent av de høytlønte. 40 prosent av norske kvinner opplever at de får utilstrekkelig informasjon i rollen som pårørende, mot 30 prosent av norske menn.

30 prosent av de lavtlønte opplever å ikke bli tatt på alvor som pårørende i helsevesenet, mot 23 prosent av de høytlønte. 30 prosent av norske kvinner opplever at de ikke blir tatt på alvor mot 21 prosent av norske menn.

- Vi ser ingen lyspunkter sammenlignet med fjorårets undersøkelse. Arbeidet med tilrettlegging og forenkling av informasjon for å likestille brukergrupper er og blir en av de viktigste oppgavene for det norske helsevesenet, kommenterer Håvard Selby Ebbestad.

Pfizerundersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse i et representativt utvalg av befolkningen. Den gjennomføres årlig for å rapportere tilstand og måle svingninger i helse-Norge. 4000 personer har deltatt gjennom telefonintervjuer utført av Norstat. Spørsmålene er utviklet og testet i samarbeid med Norstat, etter de metodene SSB anbefaler for sine egne spørreskjemaer.

Håvard Selby Ebbestad, administrerende direktør i Pfizer AS,
E-post: haavard.ebbestad@pfizer.com