Frykt riks

Nordmenn frykter at helsevesenet svikter i alderdommen

(Oslo, 27. april 2007) Sju av ti nordmenn er ikke trygge på at det offentlige helsevesenet vil gi dem god pleie i alderdommen. Over halvparten frykter at den medisinske behandlingen de mottar når de blir gamle ikke vil være tilfredsstillende.
- Kvaliteten på behandling og pleie av eldre berører alle aldersgrupper, Det er alvorlig at frykten for alderdommen er så utbredt, sier Dr. Grethe Aasved, direktør for samfunnskontakt i Pfizer.

Nordmenn viser en betydelig mistillit til den medisinske behandlingen man forventer å få når man blir eldre, og dette skjer mens vi er på vei inn i eldrebølgen for alvor.
- At eldrebølgen innbærer en stor utfordring for helsesektoren er kjent, men ikke i hvor stor grad dette påvirker folks forventinger og livskvalitet allerede lenge før man definerer seg som gammel, sier Aasved.

Frykten for dårlig eldreomsorg er sterk også i yngre aldersgrupper, 61 prosent av befolkningen under 30 år bekymrer seg for dårlig pleie i alderdommen. Kvinner frykter både sviktende omsorg og mangelfull medisinsk behandling i høyere grad enn menn.

-Kvinnene bekymrer seg mest for alderdommen. Mindre enn en tredel av norske kvinner har høy tillit til det medisinske tilbudet når de blir eldre. Kvinner lever lengst og har tradisjonelt mer omsorgsansvar i familien. Frykten for sviktende omsorg og behandling i alderdommen rammer derfor særlig kvinnene, kommenterer Grethe Aasved, direktør for samfunnskontakt i Pfizer Norge.
Det er ikke bare dårlig eldreomsorg som bekymrer nordmenn. 47 prosent er redde for å bli rammet av sykdom eller skade. Kreft er den sykdommen vi frykter mest; 58 prosent rangerer kreft som den lidelsen de frykter mest.
Enda større er frykten for at våre nærmeste skal bli utsatt for alvorlig sykdom eller skade. Bare siden i fjor har tallet på dem som frykter for sine nærmeste økt fra 67 prosent til 79 prosent. I Oslo har tallet økt med hele 20 prosent, fra 56 prosent i 2006 til 76 prosent i 2007.
- Det positive i dette er at det reflekterer omtanke for våre nærmeste, men det er vanskelig å forstå hvorfor denne bekymringen er økende. Det er få trusler som øker. Imidlertid ser vi i økende grad at børs-språket vinner terreng i helsepolitikken, og det stilles strenge økonomiske krav til helseforetakene. Fokus i helsedebattene er ofte trusler om nedleggelse av behandlingstilbud på grunn av trang økonomi. Det er ikke så vanskelig å forstå at folk da frykter at familien ikke får god nok behandling dersom man skulle rammes av sykdom eller skade, sier Grethe Aasved.
Pfizerundersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse i et representativt utvalg av befolkningen. Den gjennomføres årlig for å rapportere tilstand og måle svingninger i helse-Norge. 4000 personer har deltatt gjennom telefonintervjuer utført av Norstat. Spørsmålene er utviklet og testet i samarbeid med Norstat, etter de metodene SSB anbefaler for sine egne spørreskjemaer.