Lunken tillit til offentlige sykehus i Oppland

Lunken tillit til offentlige sykehus i Oppland

(Oslo, 30. mars 2007) I Oppland har 47 prosent av befolkningen tillit til de offentlige sykehusene. På tross av at dette er under halvparten, plasserer det Oppland så vidt over landsgjennomsnittet.

Oppland har mindre tillit til de offentlige sykehusene enn Hedmark, som ligger på andreplass i Norge med 54 prosent. Likevel ligger opplendingene langt foran østlandsfylkene Oslo, Akershus og Østfold, der kun 35 prosent har tillit til de offentlige sykehusene.

- Det er alvorlig at helseforetakene har så liten tillit i befolkningen. - Økonomi- og markedsspråket har overtatt helsedebattene og fortrengt begrepene folk forbinder med helsevesenets kjernevirksomhet, som er å forebygge, helbrede og lindre sykdom. At helsevesenet ensidig blir sett på som en utgift og ikke en investering gjør det vanskeligere for folk å stole på at landets helsepolitikere setter hensynet til helsen deres først, sier dr. Grethe Aasved, direktør for samfunnskontakt i Pfizer.

Den helseaktøren som nyter desidert minst tillit i befolkningen er helsepolitikerne, som kun har to prosent av befolkningen bak seg. Fastlegene er den aktøren befolkningen har mest lit til, men også de opplever fall i tilliten fra i fjor, fra 67 til 64 prosent. For sykepleierne går det imidlertid i motsatt retning, de har opplevd en økning på sju prosent det siste året, fra 39 til 46 prosent.
- Fastleger og sykepleiere er de store tillitsvinnerne fordi de møter pasientene ansikt til ansikt og representerer trygghet og nærhet. De utgjør dermed en kontrast til dem som styrer helsevesenet, konkluderer Aasved.

Nordmenn stiller seg i tillegg tvilende til at det norske helsevesenet tåler sammenligning med omverdenen. Så mye som 34 prosent av befolkningen tror ikke vi i Norge mottar behandling som er i tråd med internasjonal standard, og 27 prosent er utrygge på om de har fått tilfredsstillende medisinsk behandling av norsk helsevesen.
Pfizerundersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse med et representativt utvalg av befolkningen. Den gjennomføres årlig for å rapportere tilstand og måle svingninger i helse-Norge. 4000 personer har deltatt gjennom telefonintervjuer utført av Norstat. Spørsmålene er utviklet og testet i samarbeid med Norstat, etter de metodene SSB anbefaler for sine egne spørreskjemaer.

Grethe Aasved, direktør for samfunnskontakt Pfizer AS,
E-post: grethe.aasved@pfizer.com

Hans Petter Strifeldt, informasjonssjef i Pfizer AS,

http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/ImageArchive/Image.aspx?image_id=22689&lang=NO Graf – fylkesvis oversikt – tillit off. sykehus