Nordtrønderne frykter for familien

Nordtrønderne frykter for familien

(Oslo, 27. april 2007) 80 prosent av befolkningen i Nord-Trøndelag frykter alvorlig sykdom eller skade i nær familie. Dette er en økning på ni prosent fra i fjor.
Frykten for at noe alvorlig skal ramme familien er langt større i Nord-Trøndelag med 80 prosent, enn i Sør-Trøndelag der 73 prosent bekymrer seg. I Sør-Trøndelag har det vært en nedgang på sju prosent fra i fjor mens Nord-Trøndelag har hatt en økning på ni prosent.
- Det er urovekkende at vi som lever i et av verdens tryggeste samfunn opplever økende frykt. Utviklingen burde gå i motsatt retning, sier Dr. Grethe Aasved, direktør for samfunnskontakt i Pfizer.

Nasjonalt har det vært en betydelig økning i frykten for at noe skal hende våre nærmeste. Mens 67 prosent av oss fryktet skade eller sykdom i familien i fjor, oppgir hele 79 prosent av befolkningen at de er bekymret eller svært bekymret for slike tilfeller i år. Kvinner uroer seg mer enn menn. 74 prosent av mennene oppgir at de bekymrer seg, mens hele 84 prosent av kvinnene frykter for familiens helse.
- Nærmere åtti prosent av oss er bekymret for at familiemedlemmer skal rammes av skade eller sykdom. Det positive i dette er at det reflekterer omtanke for våre nærmeste, men det er vanskelig å forstå hvorfor denne bekymringen er økende. Det er få trusler som øker. Imidlertid ser vi i økende grad at børs-språket vinner terreng i helsepolitikken, og det stilles strenge økonomiske krav til helseforetakene. Fokus i helsedebattene er ofte trusler om nedleggelse av behandlingstilbud på grunn av trang økonomi. Det er ikke så vanskelig å forstå at folk da frykter at familien ikke får god nok behandling dersom man skulle rammes av sykdom eller skade, sier Aasved.
Det er ikke bare sykdomstilfeller og skade hos de nærmeste som bekymrer nordmenn. 47 prosent er redde for selv å bli rammet av sykdom eller skade, og kreft er den sykdommen vi frykter mest. Når vi spør hvilken lidelse folk frykter mest svarer 58 prosent at de frykter mest for kreften. I tillegg plages vi av stor bekymring for pleie i eldreomsorgen, 69 prosent av oss er redde for at vi ikke vil få god nok pleie i alderdommen.
- I frykten for alderdommen ligger en betydelig mistillit til den medisinske behandlingen man forventer å få når man blir eldre, og dette skjer mens vi er på vei inn i eldrebølgen for alvor. At eldrebølgen innbærer en stor utfordring for helsesektoren er kjent, men ikke i hvor stor grad dette påvirker folks forventinger og livskvalitet allerede nå, før de blir gamle, fremholder Aasved.

Pfizerundersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse med et representativt utvalg av befolkningen. Den gjennomføres årlig for å rapportere tilstand og måle svingninger i helse-Norge. 4000 personer har deltatt gjennom telefonintervjuer utført av Norstat. Spørsmålene er utviklet og testet i samarbeid med Norstat, etter de metodene SSB anbefaler for sine egne spørreskjemaer.