Røykesluttmedisinen Champix til Norge

Nytt og virkningsfullt hjelpemiddel ved røykeslutt:

Røykesluttmedisinen Champix til Norge

Champix blir nå tilgjengelig i Europa, og vil være i handelen på norske apotek fra 15. desember. Champix er en reseptbelagt medisin og må derfor foreskrives av lege til norske røykere som ønsker å slutte.

(Oslo, 24. november 2006): Champix har en helt ny virkningsmekanisme. Den inneholder ikke nikotin, men virker direkte på nikotinmottakerne i hjernen gjennom virkestoffet vareniklin. Dette virkestoffet fjerner trangen og suget etter nikotin, og gjør det vesentlig lettere å gjennomføre et slutteprogram.

Ingen andre metoder og preparater, som for eksempel bøker, hypnose, røykeplaster og nikotintyggegummi, har vist tilsvarende effekter som Champix. Røykere trenger hjelp, og med Champix lykkes 44 prosent med å slutte etter en 12-ukers kur, og en av fire er fortsatt røykfrie etter ett år.

Røykere som har fått Champix foreskrevet bør fastsette en dato for røykeslutt. Dosering med Champix bør igangsettes en til to uker før denne dato. Champix tabletter svelges hele med vann, og kan tas med eller uten mat. Røykere bør i første omgang behandles med Champix i 12 uker.

Champix fikk markedsføringstillatelse i Norge av Statens legemiddelverk 26. september i år, og prisgodkjenning 15. november. Den er planlagt i salg fra 15. desember.

For ytterligere informasjon om Champix, kontakt

Direktør for samfunnskontakt Dr. Grethe Aasved, mob 91692808

Medisinsk direktør Gudmund Nordby, mob 97099755