Svekket tillit til norsk helsevesen og helsepolitikere

Svekket tillit til norsk helsevesen og helsepolitikere

(Oslo, 30. mars 2007) Kun to prosent av Norges befolkning uttrykker stor tillit til landets helsepolitikere. Dette plasserer dem på en sisteplass når det gjelder nordmenns tillit til landets helseaktører. Også helseforetakene og fastlegene opplever sviktende tillit i befolkningen.

- Økonomi- og markedsspråket har overtatt helsedebattene og fortrengt begrepene folk forbinder med helsevesenets kjernevirksomhet, som er å forebygge, helbrede og lindre sykdom. At helsevesenet ensidig blir sett på som en utgift og ikke en investering gjør det vanskeligere for folk å stole på at landets helsepolitikere setter hensynet til helsen deres først, sier dr. Grethe Aasved, direktør for samfunnskontakt i Pfizer.

Det er ikke bare helsepolitikerne som opplever fallende tillit. I fjor stolte 49 prosent av nordmennene på de offentlige sykehusene, i år har tallet falt til 45 prosent. Fastlegene nyter aller størst tillit, men også fastlegene opplever fall i tilliten fra 67 til 64 prosent. For sykepleierne går det i motsatt retning, de har opplevd en økning på sju prosent, fra 39 til 46 prosent det siste året.
- Nærhet og omsorg forbindes først og fremst med sykepleiere og fastleger. Helseledere og helsepolitikere forbindes med kostnadseffektivitet og utgiftskutt. Sykepleierne er de store tillitsvinnerne fordi de møter pasientene ansikt til ansikt og representerer trygghet og nærhet, de utgjør dermed en kontrast til dem som styrer helsevesenet, konkluderer Aasved.

Nordmenn stiller seg i tillegg tvilende til at det norske helsevesenet tåler sammenligning med omverdenen. Så mye som 34 prosent av befolkningen tror ikke vi i Norge mottar behandling som er i tråd med internasjonal standard, og 27 prosent er utrygge på om de har fått tilfredsstillende medisinsk behandling av norsk helsevesen.
Pfizerundersøkelsen er en nasjonal spørreundersøkelse med et representativt utvalg av befolkningen. Den gjennomføres årlig for å rapportere tilstand og måle svingninger i helse-Norge. 4000 personer har deltatt gjennom telefonintervjuer utført av Norstat. Spørsmålene er utviklet og testet i samarbeid med Norstat, etter de metodene SSB anbefaler for sine egne spørreskjemaer.

Grethe Aasved, direktør for samfunnskontakt Pfizer AS,
E-post: grethe.aasved@pfizer.com