Hagebarometeret – slik vil nordmenn ha det i hagen

Report this content

Hagebarometeret for 2012 viser at interessen for hagearbeid er stor. Hele 9 av 10 har tilgang til en hage, balkong eller terrasse å dyrke på, og 4 av 10 mener at en fin hage er like viktig som fin hjeminnredning. Det er tydelig at en velstelt hage påvirker verdien på boligen.

I løpet av 2012 vil Plantasjen lansere en rekke prosjekter for å øke nordmenns hagekunnskaper. Et av disse prosjektene er Hagebarometeret, som er en rapport med fakta og trender innenfor hageinteressen. Rapporten er laget i samarbeid med HUI Research. Undersøkelsen ble gjennomført i februar 2012, og mer enn 1000 forbrukere i Sverige, Norge og Finland ble spurt om deres syn på temaet hage. I tillegg ble det gjennomført åtte dybdeintervjuer med hageeksperter i respektive land. Resultatet viser tre tydelige trender.

Trend 1: Ute er det nye inne – Innredningstrenden som har dominert hjemmene våre de siste årene har nådd hagen, terrassen eller balkongen. Hele 4 av 10 mener at en flott hage er like viktig som vakker hjeminnredning. Undersøkelsen viser at vi ser på hagen som en forlengelse av stua, noe som også fører til at en velstelt hage øker prisen på boligen.

"Høyest på listen over det vi ønsker oss til hagen, balkongen eller terrassen er et innebygd uterom og nye utemøbler. Vi vil innrede hagen, som er et bevis på at ute er det nye inne", sier gartner i Plantasjen Norge Hilde Poppe.

Trend 2: Ekspresshagen – I takt med at hagen blir mer og mer viktig for oss har den en tydelig påvirkning på prisen vi er villige til å betale for en ny bolig. Hagen betyr mer i forbindelse med boligsalg.

"Denne trenden kan føre til økt etterspørsel etter hagetjenester, f. eks. hagearkitekter, anlegg og stell av hagen. Vi vil se raske resultater og vi er villige til å betale for dem", konstaterer Hilde Poppe.

Trend 3: Fra hage til matbord – Undersøkelsen viser at vi ønsker å få noe tilbake for den tiden vi bruker på å dyrke. Trenden gjelder fremfor alt det som kan spises – grønnsaker, frukt, bær og krydder. Grønnsaksfrø selger bedre enn blomsterfrø. Egen dyrking skjer i liten skala siden mange ikke har kunnskap eller plass til å dyrke i større skala.

”Drivkraftene bak trenden er økt helsebevissthet og at vi er urolige for tilsetningsstoffer. Å ha kunnskap og kontroll over det man dyrker og spiser skaper trygghet, men også tilfredsstillelse. Det er noe man er stolt av", sier Hilde Poppe.

Administrerende direktør i Plantasjen Norge AS, Rolf Baisgård, forteller at Plantasjens visjon er å skape Europas mest inspirerende hager sammen med kundene, og at kunnskap om kundenes meninger er en vesentlig del i arbeidet med å nå visjonen.

"Hagebarometeret hjelper oss med å få innblikk i hva kundene tenker, synes og drømmer om. Samtidig vil vi formidle denne innsikten. Som Norges og Nordens ledende hagekjede har vi et ansvar for gjøre hagekunnskapen tilgjengelig.  Derfor satser vi på Hagebarometeret”, sier Rolf Baisgård.

Rapporten i sin helhet, samt bildemateriell kan lastes ned fra http://www.cisionwire.no/plantagen

For nærmere opplysninger kan du kontakte:

Rolf Baisgård, administrerende direktør i Plantasjen Norge AS, tlf: +47 90561245 rolf.baisgaard@plantasjen.no

Hilde Poppe, gartner, Plantasjen Norge AS, tlf: +47 95075278 hilde.poppe@plantasjen.no

For bilder, rapporten i sin helhet og andre praktiske detaljer, vennligst kontakt:

Mårten Westlund, tlf: +46 (0)739867327 marten.westlund@solberg.se

Plantasjen er Nord-Europas største hagesenterkjede med 39 butikker i Sverige, 58 i Norge og 10 i Finland. I Norge har Plantasjen butikker fra Tromsø i nord til Mandal i sør. Plantasjen har et bredt utvalg av vekster, odlinger og hageprodukter. I sortimentet inngår alt fra hagemøbler, krukker og griller til hjemmeinnredning, gaveartikler og snittblomster. I tillegg til det brede produktsortimentet har Plantasjen utdannede hagemestere i samtlige butikker.

Sitater

Hilde Poppe
Hagebarometeret hjelper oss med å få innblikk i hva kundene tenker, synes og drømmer om. Samtidig vil vi formidle denne innsikten. Som Norges og Nordens ledende hagekjede har vi et ansvar for gjøre hagekunnskapen tilgjengelig. Derfor satser vi på Hagebarometeret
Rolf Baisgård