Sett lys på de grønne uteområdene!

Vi bruker stadig mer tid på hagen. De siste årenes store trend har vært å sette lys på de grønne uteområdene. Når mørket og kulden tar over, bidrar stemningsfull belysning til at vi kan fortsette å kose oss i hagen, på terrassen og ute på balkongen.

Tipset er å begynne innendørs. Se ut på hagen eller uteplassen når du er inne, og sett lys på gjenstander som synes fra de rommene man oppholder seg i.

– Det trenger ikke være så vanskelig å belyse hagen: Gå til innkjøp av noen lysslanger og lysslynger, og prøv deg frem. La fantasien og kunnskapen utvikles side om side. Det handler ikke om store utgifter, sier lysdesigner Torbjörn Eliasson, som nylig gav ut Belysningsboken.

– La belysningen bli et lite innredningsprosjekt. Test ut forskjellige typer, og ikke la deg stresse. Prøv den planlagte belysningen på ulike steder i hagen. Du kan gjerne gå rundt med en lommelykt i mørket, sier Eli Tveter Berven, som er lysekspert på Plantasjen.

Lys og mørke kan ses som farger i flere nyanser. Avhengig av hva du velger kan du skape helt forskjellige stemninger. Ved å bruke ulike toner av hvitt lys skapes kontraster og en dynamikk som blir spennende å se på.

– Bland varmt og kaldt lys, og tenk på hva som skal belyses. Til en rød mursteinsvegg fungerer det fint å bruke varmt lys som forsterker. Tujaens vintergrønne fargetoner forsterkes av kaldt lys, sier Torbjörn Eliasson.

Torbjörn Eliasson har et tips for å lykkes med belysningen:

– Det viktigste er at lysslynger og lysslanger ikke synes. Ser man lysslangen, føles det som jul. Ser man ikke lysslangen, er det en belysning som skaper rom og stemning.

Nå før den mørke årstiden er det mange som allerede har begynt å planlegge hvordan hagen skal belyses.

– Planlegg hvor du skal legge ledningene, anbefaler Eli Tveter Berven. – Ved å plassere ut belysningen allerede på høsten forlenger du ikke bare utendørssesongen. Det er også enklere å legge ut ledningene slik at de ikke ligger i veien. Ledninger som legges rett på snøen, blir lett dratt med under snømåkingen.

Fakta om lys

LED-lamper fungerer bra når man vil fremheve fargene på planter i hagen. LED-lamper fås i mange forskjellige fargetemperaturer. Lysere vekster som bjørk, hvite roser osv. kommer best frem i et kaldere lys, mens planter med varme farger som røde roser, villvin osv. fremheves bedre med et varmt lys. Produkter fra serien Ola, med tynne ledninger og små lyspunkter, passer spesielt bra her, og disse fungerer også fint som julebelysning. Serien Cherry er også stemningsfull på balkonger og i større krukker. Her er det bare fantasien som setter grenser. Et ekstra pluss med disse produktene er at de har lang levetid og bruker lite strøm.

Mange lysslynger kan kobles sammen og bli ekstra lange, enkelte helt opp til 200 meter, hvis man ønsker å lyse opp hver eneste gren på et stort tre. Og her finnes det forskjellige løsninger som bruker enten strøm eller som drives med batteri eller solcellelamper.

De siste årene er det dessuten kommet en rekke nye, enkle og energibesparende belysningsløsninger på markedet som bidrar til at flere blir interessert og ser at de kan klare dette selv.

Sju punkter som hjelper deg med å planlegge lyset i hagen:

1. Start med å belyse hagen – mens du står inne. Se ut i hagen, og sett lys på det som synes fra vinduet.

2. Skap kontraster i hagen. Sett lys på enkeltstående gjenstander eller belys bakgrunnen.

3. Skjul lysslynger og annen belysning. Det er hagen som skal synes – ikke lampene.

4. Synlige lysslynger kan brukes til å skape en ramme og gjøre inngangen mer innbydende.

5. Velg varmt lys for å skape stemning, og bruk kaldt lys som kontrast for å fremheve vintergrønne planter.

6. Vær forsiktig med farget belysning – med mindre det er jul eller en annen høytid.

7. Planlegg hvor du skal legge ut ledningene. Ledninger som legges rett på snøen, kommer lett i veien under snømåkingen.

Fakta om Torbjörn Eliasson

Torbjörn Eliasson er lysdesigner hos arkitektbyrået White og involvert i Lights in Alingsås. Han har jobbet med belysning i 25 år, og gav tidligere i høst ut Belysningsboken. Boken tar utgangspunkt i alle de spørsmålene han har besvart fra folk på seminarer og kurs i løpet av de siste ti årene.

En mer utfyllende inspirasjonsrapport om hvordan man kan arbeide med hagebelysning finner du på: http://www.plantasjen.no/tips_og_rad/

For praktisk informasjon, kontakt:

Evelina Sjögren, PR-manager, Plantasjen ASA, tlf.: +46 (0)704 175 922 e-post: evelina.sjogren@plantagen.se

Plantasjen er Nord-Europas største hagesenterkjede med 58 butikker i Norge, 41 i Sverige og 10 i Finland. I Norge har Plantasjen butikker fra Tromsø i nord til Mandal i sør. Plantasjen har et bredt utvalg av vekster, stiklinger og hageprodukter. I sortimentet inngår alt fra hagemøbler, krukker og griller til hjemmeinnredning, gaveartikler og snittblomster. I tillegg til det brede produktsortimentet har Plantasjen utdannede gartnere i samtlige butikker.

Sitater

La belysningen bli et lite innredningsprosjekt. Test ut forskjellige typer, og ikke la deg stresse. Prøv den planlagte belysningen på ulike steder i hagen. Du kan gjerne gå rundt med en lommelykt i mørket-
Eli Tveter Berven, Plantasjen