Andra trippelsegern i rad för Porsche RS Spyder

Det går bra för Porsche i den europeiska Le Mans-serien. Tredje omgången, som kördes på belgiska Spa-Francorchamps i helgen, blev en upprepning från Monza nyligen med tre Porsche RS Spyder först över mållinjen i den tuffa LMP2-klassen.

Jos Verstappen och Peter Van Merksteijn (Nederländerna, Van Merksteijn Motorsport), vann den spännande tävlingen över 1000 km på banan i Spa-Francorchamps. Andraplatsen gick till Jan Lammers (Nederländerna) och Didier Theys (Belgien) i det schweiziska Horag-teamets RS Spyder. Danskarna John Nielsen och Casper Elgaard i danska Essex-teamet körde in på tredje plats med sin Porsche RS Spyder.

Det fem timmar långa racet blev mycket händelserikt med många omkörningar och omkastningar i resultattabellen. Tre gånger tvingades säkerhetsbilen ut. Förre Formel 1-stjärnan Jos Verstappen tog ledningen från pole position, hans tredje i rad. Efter en halvtimme passerades han av Speedy Racing Sebahs Lola-AER, men tack vare bättre depåstrategi kunde han lämna över bilen till Peter Van Merksteijn, åter i ledarposition. Efter ett oplanerat depåstopp på grund av en trasig strålkastare med en tredjeplats som följd, kunde teamet åter arbeta sig upp i ledningen.

-Det var ett otroligt tufft race men hela tiden juste, framförallt kampen med Lolan, sade Verstappen inför de jublande åskådarna.
-Dagen före tävlingen hade vi problem med att ställa in bilen ordentligt men idag var den perfekt balanserad. Det är en mycket rolig serie att tävla i och idag var det mycket tydligt att åskådarna gillar den, sade han.

Jan Lammers startade som fyra i LMP2-klassen men gick upp till andra plats efter en jämn körning. Efter Van Merksteijns depåstopp övertog teamet ledningen ända till sista delen av tävlingen när Verstappen/Van Merksteijn åter kunde ta sig förbi.

-Till skillnad från på Monza gick allt perfekt idag. Bilen gick optimalt och depåstoppen var perfekta. Vi gjorde det bästa av möjligheterna men Jos Verstappen var helt enkelt snabbare, sade teamets andreförare Didier Theys.

Danskarna John Nielsen och Casper Elgaard gjorde en sensationell upphämtning efter ett misstag på uppvärmningsvarvet. Elgaard körde in i en bromsande medtävlande och tvingades tillbaka till depån för att byta hela frontpartiet på bilen. När han åter skulle ut på banan tvingades han vänta ut hela fältet som samlats upp efter säkerhetsbilen. Ett tilläggstraff på tre minuter för olyckan kostade ännu mer tid.

-Jag kan bara be om ursäkt för mitt dumma misstag, sade Elgaard efteråt. John Nielsen konstaterade att de kunde vara lyckliga över tredjeplatsen som gjorde att teamet fortfarande är med och slåss om slutsegern i klassen.

I den mer standardbetonade GT2-klassen blev det en tät strid mellan Ferrari och Porsche. Bara 0,18 sekunder skiljde Porsches fabriksförare Marc Lieb i sin Porsche 911 GT3 RSR från den vinnande Ferrarin.

-Vi har blandade känslor, sade Lieb. Vi är glada för att vi hade kunnat vinna här. För första gången den här säsongen var vi snabbare än Ferrari och det betyder att vi är på rätt väg med utvecklingen av vår 911. Att få med sig åtta poäng är bra. Tyvärr gjorde vårt team ett misstag i dag i depån och det kostade oss segern. Men sånt är livet.

På tredje plats i GT2-klassen kom amatörerna Horst Felbermayr Junior och Senior tillsammans med Christian Ried. De firade sin överraskande tredjeplats som om det varit en seger.

Resultat i det tredje av fem race i 2008 års Le Mans-serie på Spa Francorchamps, Belgien

LMP2-klassen
Verstappen/Van Merksteijn (NL/NL), Porsche RS Spyder, 138 varv; 2. Theys/Lienhard/Lammers (B/CH/NL), Porsche RS Spyder, 138; 3. Elgaard/Nielsen (DK/DK), Porsche RS Spyder, 135; 4. Lahaye/Ragues (F/F), Pescarolo - Judd, 134; 5. Gosselin/Schroyen/Ojjeh (F/B/KSA), Zytek 07S - Zytek, 133; 6. Newton/Erdos (GB/BR), MG Lola EX 265 - MG, 111; 6. Belicchi/Zacchia/Pompidou (I/CH/F), Lola B08/80 Coupé - Judd, 128; 7. Lueders/Petersen/Rostan (D/D/F), Radical SR9 - AER, 106.

LMP2-klassen poäng
1. Verstappen, Porsche, 28
Van Merksteijn, Porsche, 28
3. Elgaard, Porsche, 22
Nielsen, Porsche, 22
5. Theys, Porsche, 17
Lammers, Porsche, 17
7. Lahaye, Pescarolo, 13
Ragues, Pescarolo, 13
Newton, Lola 13
Erdos, Lola 13
11. Lienhard, Porsche, 9
12. Belicchi Lola, 8
Zacchia, Lola, 8
Pompidou, Lola, 8

GT2-klassen resultat
1. Bruni/Bell (I/GB), Ferrari F430 GT, 126 varv; 2. Davison/Lieb (AUS/D), Porsche 911 GT3 RSR, 126; 3. Ried/JrFelbermayr/SrFelbermayr (D/A/A), Porsche 911 GT3 RSR, 123; 4. Chiesa/Leuenberger/Iradj (CH/CH/CH), Spyker C8 Laviolette GT2R, 123; 5. Aucott/Ferte (GB/F), Ferrari F430 GT, 123; 6. Narac/Lietz (F/A), Porsche 911 GT3 RSR, 122; 7. Basso/Kutemann/Daoudi (CH/NL/MCO), Ferrari F430 GT, 122; 8. Palttalla/Daniels/Sugden (FIN/GB/GB), Porsche 911 GT3 RSR, 121; 9. Vasiliev/Dumbreck/Kelleners (RUS/SCO/D), Spyker C8 Laviolette GT2R, 118.

GT2 ställningen i förarmästerskapet
1. Bruni, Ferrari, 20
Bell, Ferrari, 20
3. Davison, Porsche, 19
Lieb, Porsche, 19
5. Aucott, Ferrari, 13
Ehret, Ferrari, 13
Kaffer, Ferrari, 13
8. Chiesa, Spyker, 10
Leuenberger, Spyker, 10
Simonsen, Porsche, 10
Nielsen, Porsche, 10
Westbrook, Porsche, 10

Fjärde omgången av Le Mans-serien går den 17 augusti på Nürburgring i Tyskland. Dessförinnan kommer dock teamen från Van Merksteijn Motorsport och Essex att tävla i 24 timmars på Le Mans den 14 och 15 juni, en tävling som inte ingår i LMS-serien.