Powerbox vinner prisen “Power System Product of the Year” som anerkjennelse av selskapets tekniske fremgang innen design av kraftforsyninger

Powerbox, en av Europas største produsenter av kraftforsyninger og en ledende drivkraft innen optimalisering av kraftløsninger for krevende anvendelser gjennom fire tiår, har vunnet kategorien “Power System Product of the Year” under den prestisjefylte konkurransen Elektra Awards for 2017, arrangert av det ledende britiske magasinet Electronics Weekly. Under en spesiell utdelingsseremoni i London 6. Desember fikk Patrick Le Fèvre, Chief Marketing and Communications Officer i Powerbox, overlevert prisen av den berømte komikeren Hal Cruttenden, på vegne av Electronics Weekly. Elektra Awards’ pris ”Power System Product of the year” deles ut til kraftelektronikkprodukter som fremviser tekniske egenskaper og anvendelighet som skiller seg ut fra konkurrerende produkter. Dommerne så spesielt etter dokumentasjon av produktytelse presentert i tall og/eller designapplikasjoner. Bedømmelseskriteriene tok også i betraktning nye topologier og arkitekturer, bruk av materialer, avanserte halvlederteknologier og pakketeknikk.

Powerbox’ vinnerbidrag, GB350, er en 350W buck-omformer som benyttes til å drive utstyr innen medisinske og industrielle anvendelser, som MRI-skannere og partikkelakseleratorer. Stilt overfor utfordringen med å designe en enhet som faktisk kan fungere inne i en MRI-skanner, kvittet Powerbox-ingeniørene seg med samtlige magnetkjerner og utviklet en enhet basert på induktanser med luftkjerne. Firefase-svistsjing ved 600kHz, totalt 2,4MHz, gjør det mulig for luftkjernene å fungere, samtidig som en digital prosessor håndterer alt fra svitsjeparametere til karakterisering av utgangsspenning. GB350 er en meget smart og elegant løsning på et langvarig problem som ingen til nå har løst – en virkelig ”førster” for Powerbox.

Dommerne roste Powerbox for deres “kreative tankegang” som løste dette krevende problemet.

Le Fèvre uttaler: “Vi er svært glade for å motta denne prisen. Den representerer industriens anerkjennelse av Powerbox’ tekniske know-how og selskapets evne til å løse problemer og skape kraftforsyningsløsninger som tidligere har vært ansett nærmest som uoppnåelige.”

Martin Sjöstrand, CEO i Powerbox uttaler: “Powerbox er begeistret for å ha vunnet denne prisen, som anerkjenner våre ingeniørers engasjement for å utvikle kraftløsninger for vanskelige lokasjoner og applikasjoner. I dette tilfellet reflekterer den selskapets satsing på å utvikle avanserte kraftløsninger for medisinske applikasjoner, og støtte til de Forente Nasjoners mål nummer 3 for bærekraftig utvikling, ”God helse og velvære”. Dette menneskelige aspektet gjør prisen enda mer hyggelig og givende.”

For mer informasjon:
Se www.prbx.com
Vennligst kontakt Patrick Le Fèvre, Chief Marketing and Communications Officer
+46 (0) 158 703 00

About Elektra Awards

The Elektra European Electronics Industry Awards are the high point of the year for the European electronics industry. Established as the best promotional platform to celebrate the achievements of individuals and companies across Europe, they present best-practice in key areas including, innovation, sales growth and employee motivation. An independent panel of judges have assessed the quality of all entries and the winners announced at the Awards Ceremony taking place on Wednesday 6 December 2017 at the Grosvenor House, Park Lane. http://www.elektraawards.co.uk/

About Powerbox

Founded in 1974, with headquarters in Sweden and operations in 15 countries across four continents, Powerbox serves customers all around the globe. The company focuses on four major markets - industrial, medical, transportation/railway and defense - for which it designs and markets premium quality power conversion systems for demanding applications. Powerbox’s mission is to use its expertise to increase customers’ competitiveness by meeting all of their power needs. Every aspect of the company’s business is focused on that goal, from the design of advanced components that go into products, through to high levels of customer service. Powerbox is recognized for technical innovations that reduce energy consumption and its ability to manage full product lifecycles while minimizing environmental impact.