DET FØRSTE FLYET HAR LANDET PÅ HAMAD INTERNATIONAL AIRPORT I QATAR

Doha, 2. mai 2014

Onsdag 30. april landet det første flyet, en Airbus A320 fra Qatar Airways, på den nye flyplassen Hamad International Airport i Doha, Qatar. Offisielt starter Qatar Airways ruteflyvninger fra den nye flyplassen 27. mai.

Den første landingen skjedde rett før kl 11:00 lokal tid. Ombord var blant andre Qatars transportminister Jassim Al Sulaiti, Qatar Airways CEO Akbar Al Baker og ordføreren i Qatar Civil Aviation Authority, Abdul Aziz Mohammad Al Noaimi.

– Å se det første flyet lande på Hamad International Airport er et historisk øyeblikk, ikke bare for vårt flyselskap, men også for landet Qatar. Åpningen viser at Doha er klar for å åpne dørene til en flyplass som vil forandre hele reiseopplevelsen til passasjerene. Vi ser fram til at alle Qatar Airways-flyvninger skal operere herfra fra 27. mai, sier Akbar Al Baker, CEO for Qatar Airways.

Fra og med i dag traffikerer ti flyselskap den nye flyplassen; Biman Bangladesh Airlines, flydubai, Air Arabia, Iran Air, Air India Express, Yemenia, Pakistan International Airlines, Syrian Airlines, Pegasus Airlines og Nepal Airlines.

Hamad International Airport er den mest moderne flyplassen i verden og er designet for å kunne ta imot 30 millioner passasjerer i året. Dette tallet er forventet å stige til 50 millioner når hele flyplassen er ferdigstilt. Flyplassen er 29 kvadratkilometer stor og 60 prosent av flyplassen er bygget der hvor det tidligere var hav.

Qatar Airways   har vokst raskt   i løpet av sine   17   år og opererer i dag en   flåte på   134   fly   til   138   sentrale forretnings- og   fritidsdestinasjoner over hele Europa Midtøsten,   Afrika Asia , Oseania og  Nord- og Sør-Amerika I de kommende   månedene vil rutenettverket   vokse videre med nye destinasjoner; Al Hofuf, Saudi-Arabia (15. mai) Istanbul Sabiha Gokcen   Airport Tyrkia   (22. mai ),  Edinburgh, Skottland( 28. mai),  Miami USA   (10. juni ),  Haneda Japan   (18. juni ),  Dallas   /   Fort   Worth USA   (1. juli ) og Djibouti - Ambouli  International Airport Djibouti   (27.   juli) .

Se  vedlagt  pressemelding for mer informasjon:

Bilder:

For mer informasjon:

Lotta Berglin, Comma PR, Prosjektleder Qatar Airways, Tlf: +46 073 408 99 36

Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tlf:+ 46 47070 898 33 69

Webbside www.qatarairways.com                                E-post press.qatarairways@comma.se

Twitter www.twitter.com/qatarairways                           Weibo www.weibo.com/qatarairways

Instagram www.instagram.com/qatarairways                  Pinterest www.pinterest.com/qatarairways

Facebook www.facebook.com/qatarairways

Qatar Airways mottok tre utmerkelser under det årlige Skytrax World Airline Awards 2013; Verdens Beste Business Class, Verdens Beste Business Class Lounge og for andre år på rad, Verdens Beste Service i Midtøsten.  Qatar Airways er rangert som verdens beste flyselskap av Skytrax World Airline Award 2011 og 2012.

Qatar Airways har en bestilling på mer enn 250 fly til en verdi av over 50 milliarder dollar. Blant annet har selskapet bestilt Airbus A350, A320 og A380 super jumbo samt Boeing 787 og Boeing 777. Qatar Airways er, som det eneste store flyselskapet i Midtøsten, medlem av  one world, noe som gir kundene deres tilgang til nesten tusen flyplasser i over 150 land med tilsammen 14 000 daglige avganger.