INTERNASJONALT ANERKJENTE KOKKER LAGER MENYEN FOR QATAR AIRWAYS

Nobu, Bhatia, Ramzi og Aikens byr på kulinariske delikatesser fra hele verden

Stockholm, 20. september 2012

De verdensberømte kokkene Nobu Matsuhisa, Ramzi Choueiri, Vineet Bhatia og Tom Aikens er blitt håndplukket av Qatar Airways til å sette en helt ny kulinarisk standard ombord. "Qatar Airways Culinary World Meny" består av nye velsmakende retter som vil tilfredsstille flyselskapets kresne passasjerer. Det berømte teamet består av høyt dekorerte kokker som blant annet har mottatt flere Michelin-stjerner. Flere er også prisbelønte forfattere og TV-kjendiser.

Chef Nobu fra Japan byr på mat med et innslag av asiatisk fusion, Chef Ramzi fra Libanon er influert av retter fra Midtøsten, Mumbai-fødte Chef Vineet er kjent for sin unike og eksotiske indiske mat og Chef Aikens fra Storbritannia presenterer sin egen variant av europeiske retter.

– Qatar Airways fortsetter å lede an i flybransjen og sprenge grenser ved å kontinuerlig forbedre servicenivået og tilby økt grad av luksus og komfort. Innføringen av nye Boeing 787 Dreamliner, et av verdens mest avanserte fly, gir passasjerene en helt ny flyopplevelse. Vår nye meny blir enda en unik komponent i denne totalopplevelsen, sier Akbar Al Baker, direktør i Qatar Airways.

– Som et globalt flyselskap vet vi at våre passasjerer setter stor pris på å kunne utforske nye smaker og matretter. Derfor har vi reist rundt i verden og satt sammen et team av gourmetkokker som kan tilby passasjerene den aller beste matopplevelsen i luften, sier Al Baker, som selv har internasjonal mat som en lidenskap.

Chef Nobu Matsuhisa, et kulinarisk ikon og kjent for å ha fusjonert det japanske kjøkkenet med søramerikanske ingredienser i 30 år nå, har 28 restauranter i 25 land og to Michelin-stjerner. Nobu forklarer sin matfilosofi:

– Jeg vil at de som prøver ut rettene mine, skal spise, le og hygge seg. For meg er dette lykke. Qatar Airways forstår min filosofi. Å jobbe med Qatar Airways er veldig spennende, og jeg ser frem til at min meny skal serveres ombord hos et 5-stjerners flyselskap som virkelig bryr seg om produktkvalitet og service. Måltidene er en viktig del av flyopplevelsen, og det er interessant å tilpasse min mat til disse fantastiske flyene.

De kjente kokkene har ikke bare vurdert smaker, dufter, konsistens og presentasjon som sikrer en minneverdig matopplevelse. De må også tenke på hvordan smaksløkene våre endres på 10 000 meters høyde samt hvilke typer måltider som egner seg best for langdistanseturer.

Den nye gourmetmaten, som allerede finnes på utvalgte flygninger, vil være tilgjengelig for passasjerene på flyselskapets nye Boeing 787 Dreamliner, som kommer i operasjon i løpet av noen måneder.

I løpet av 2012 har selskapet lansert nye flyruter til Baku (Aserbajdsjan), Tbilisi (Georgia), Zagreb (Kroatia), Kigali (Rwanda), Erbil og Bagdad (Irak), Perth (Australia) og Kilimanjaro (Tanzania). Snart åpner selskapet også flyruter til Yangon (Myanmar), Maputo (Mosambik) og Gassim (Saudi-Arabia).

Qatar Airways er rangert som verdens beste flyselskap av Skytrax World Airline Award 2011 og 2012. Qatar Airways fortsetter å satse stort i Skandinavia. Fra 1.januar 2013 lanserer det femstjerners flyselskapet daglige avganger fra Oslo.

I løpet av 2013 kommer selskapet til å ha en flyflåte på 120 fly og et globalt rutenettverk på 120 destinasjoner. Qatar Airways har fler enn 250 fly i bestilling, til en verdi av mer enn 50 milliarder USD. Airbus A350, A320 og A380, samt Boeing 787 og Boeing 777 er flytypene Qatar Airways har i bestilling. Den nye flyplassen New Doha International Airport er beregnet og åpne i slutten av 2012. For mer informasjon besøk www.ndiaproject.com.

DU FINNER BILDER PÅ FØLGENDE NETTADRESSE:
Brukernavn: qrcomms
Passord: O4Au2006

Ytterligere informasjon:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, tlf.:
+46 (0)8 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, prosjektleder Qatar Airways, tlf.:
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, tlf.:
E-post:
Hjemmeside: