QATAR AIRWAYS BLIR FC BARCELONAS NYE GLOBALE HOVEDSPONSOR

Flyselskapets logo preger spillertrøyene fra sesongstart 2013/14

Stockholm, 6. mars 2013

Qatar Airways inngår et strategisk partnerskap med fotballklubben FC Barcelona. Den treårige avtalen trer i kraft 1. juli 2013 og dette er første gang flyselskapet innleder en sponsoravtale med en av de store fotballklubbene.

Det blir et unikt samarbeid mellom verdens beste fotballklubb og verdens beste flyselskap.

FC Barcelona er en klubb som representerer lidenskap, stolthet, tradisjoner og kultur. Dette er verdier som er grunnleggende også for Qatar Airways. Idrett er en av grunnpilarene i vår tilvekststrategi. Strategien er også i linje med Emiren av Qatar, Hans Høyhet Sjeik Hamad bin Khalifa al-Thanis langsiktige visjon om å bruke idretten som et grunnleggende element i landets utvikling. Qatar Airways har aktivt utviklet sin idrettsstrategi og FC Barcelona er et tydelig eksempel på denne strategien, sier Akbar Al Baker, administrerende direktør for Qatar Airways.

FC Barcelona, regjerende mester i den spanske ligaen og tidligere Champions League-vinner, ble grunnlagt for mer enn 100 år siden. Barca er en av verdens rikeste klubber og i stallen finnes en rekke navn fra verdenseliten, blant annet argentinske Lionel Messi som er kåret til verdens beste spiller.

Vi har mange likhetstrekk med Qatar Airways, blant annet en ukuelig vilje til å være best. Denne sponsoravtalen kommer til å gi mange fordeler, ikke bare for klubben, men også for byen og landet vårt, sier Sandro Rosell, presidenten i FC Barcelona.

Qatar Airways har trafikkert Spania i mer enn sju år og har for øyeblikker 17 ukentlige flyvninger til landet. Flyselskapet har en moderne flåte på 121 fly og flyr til 125 populære forretnings- og turistdestinasjoner verden over. I løpet av kort tid åpner selskapet også linjer til Chicago (USA) og Salalah (Oman).

Qatar Airways er et femstjerners flyselskap som er rangert som verdens beste i sin bransje ifølge Skytrax World Airline Award 2011 og 2012. Selskapet er i tillegg utsett til "Beste interkontinentale flyselskap" på den svenske Grand Travel Award i 2011, 2012 og 2013.

Qatar Airways har bestilt mer enn 250 fly til en verdi av over USD 50 milliarder. Blant annet ligger det inne bestillinger på Airbus A350, A320 og A380 Super Jumbo samt Boeing 787 og Boeing 777. I oktober ble flyselskapet, som det første av de store Midtøsten-selskapene, invitert til å bli medlemmer i en global flyallianse, oneworld. For mer informasjon, se
www.qatarairways.com.

DU FINNER BILDER PÅ FØLGENDE NETTADRESSE:

Brukernavn: qrcomms

Passord: O4Au2006

Ytterligere informasjon:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, tlf.: 08 402 00 98

Lotta Berglin, Comma PR, prosjektleder Qatar Airways, tlf.: 073 408 99 36

Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, tlf.: 070 898 33 69