QATAR AIRWAYS DREAMLINER FLYR IGJEN

Oslo, 3. mai 2013

1. mai gjenopptok Qatar Airways sine flyvninger med Boeing 787 Dreamliner, etter at FAA (Federal Aviation Administration i USA) og Qatar Aviation Authorities hadde godkjent flytypen for kommersielt bruk. Flyselskapets Boeing 787 vil i første omgang opereres mellom Doha og Dubai.

Qatar Airways CEO Akbar Al Baker og Jeffrey Johnson, direktøren for Boeing i Midtøsten, var de første passasjerene og de reiste sammen med en medie delegasjon.

– Jeg har alltid sagt at jeg ville være den første til å fly med Qatar Airways 787 når den settes i drift igjen, og jeg er glad for at våre Dreamliners nå er operative, slik at vi kan gi våre passasjerer den høye grad av komfort og service som Dreamliner tilbyr, sa Akbar Al Baker.

– Etter et tilbakeslag, som ikke bare påvirket vår egen virksomhet, men også andre flyselskaper over hele verden, ser Qatar Airways frem til å introdusere Dreamliner til nye og viktige destinasjoner i de kommende ukene. Jeg har alltid definert Dreamliner som et state-of-the-art fly som vil endre passasjerenes reisemønster, og jeg er glad for at jeg fikk muligheten til å være om bord på den første flyturen. I mellomtiden, mens våre Dreamliners har vært parkert på bakken, har vi jobbet tett med Boeing for å overvåke situasjonen. Sikkerhet er alltid høyeste prioritet for Qatar Airways, og jeg har full tillit til sikkerheten og tryggheten til våre Dreamliners, fortsatte Al Baker.

Qatar Airways er et femstjerners flyselskap og er rangert som verdens beste flyselskap ifølge Skytrax World Airline Award 2011 og 2012. Qatar Airways fortsetter å satse stort i Skandinavia og har daglige avganger fra Oslo, Stockholm og København, som alle opereres med Airbus A330. Fra Oslo lufthavn Gardermoen opereres det i tillegg 1 ukentlig dedikert cargo flight med Boeing 77F.

Qatar Airways har bestilt mer enn 250 fly til en verdi av over USD 50 milliarder. Blant annet ligger det inne bestillinger på Airbus A350, A320 og A380 Super Jumbo samt Boeing 787 og Boeing 777. I oktober ble flyselskapet, som det første av de store Midtøsten-selskapene, invitert til å bli medlemmer i en global flyallianse, oneworld. For mer informasjon, se
www.qatarairways.com.

DU FINNER BILDER PÅ FØLGENDE NETTADRESSE:

Brukernavn: qrcomms

Passord: O4Au2006

Ytterligere informasjon:

Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, tlf.: 08 402 00 98

Lotta Berglin, Comma PR, prosjektleder Qatar Airways, tlf.: 073 408 99 36

Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, tlf.: 070 898 33 69