• Qatar Airways/

Qatar Airways kåret til årets beste flyselskap for andre år på rad under Skytrax World Airline Award 2012.

Qatar Airways vant i går prisen for årets beste flyselskap for andre året på rad under den prestisjefylte Skytrax World Airline Awards 2012 som gikk av stabelen under Farnborough Air Show i Storbritannia.

Qatar Airways vant også prisen for beste flyselskap i Midtøsten for syvende år på rad, samt prisen for å ha best service blant de ansatte i Midtøsten.

Prisen blir stemt frem av bransjens viktigste jury – kundene. Mer enn 18 millioner passasjerer fra 100 nasjonaliteter verden over er med og stemmer under Skytrax sin undersøkelse. Skytrax World Airline Awards er den eneste uavhengige avstemmingen hvor passasjerene kan stemme på flyselskapenes service og standard.

-Dette er en fantastisk anerkjennelse for alle ansatte i Qatar Airways som har et fantastisk engasjement for jobben sin, sier Akbar Al Baker, CEO for Qatar Airways.

Jeg er veldig stolt over tilliten vi har fått fra de som reiser med oss. Da Qatar Airways ble grunnlagt for 15 år siden satte vi oss som mål å bli verdens beste flyselskap. Sist år oppnådde vi det og vi har lyktes med å beholde denne posisjonen trass i veldig hard konkurranse, sier Akbar Al Baker.

Det å bli utnevnt til ”Airline of the Year” for andre året på rad er en prestasjon for Qatar Airways, og en betydelig bekreftelse for Qatar Airways sin ledelse og sine ansatte, sier Edward Plaisted, VD for Skytrax.

Etter å ha startet og fly til Stockholm i 2007, København i 2010 og Oslo i 2011 er vi nå veletablerte i Skandinavia. Som respons på kundenes positive tilbakemelding har vi kontinuerlig oppgradert produktet på alle de skandinaviske markedene med vår siste Airbus A330. Til tilbyr korte videreforbindelser via Doha til Midtøsten, Asia, Australia og Afrika, sier Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia, Finland & Baltic States.

I tillegg til bransjens mest prestisjefylte pris, vant Akbar Al Baker tidligere i uken en pris for sitt strategiske lederskap på Airline Strategy Awards i London. Han mottok prisen for sitt fremragende arbeid med å utvikle Qatar Airways fra et lite flyselskap til et stort globalt nettverk.

I løpet av 2012 har selskapet startet opp nye ruter til Baku (Aserbajdsjan), Tbilisi (Georgia), Zagreb (Kroatia), Kigali (Rwanda), Erbil (Irak) og Bagdad (Irak) og Perth (Australia). Innen kort tid starter flyselskapet også flyvninger til Kilimanjaro (Tanzania), Mombasa ( Kenya), Yangon (Myanmar), Maputo (Mosambik) .

Om Qatar Airways.

Det femstjerners flyselskapet, Qatar Airways ble rangert som verdens beste flyselskap av Skytrax World Airline Award 2011.

Flyselskapet ble også oppnevnt til beste flyselskap interkontinentalt på svenske Grand Travel Awards 2012.

Qatar Airways kommer i 2013 til å ha en flyflåte på 120 fly og et globalt nettverk på 120 destinasjoner.

Flyselskapet har bestilt mer enn 250 fly til en verdi på over 50 milliarder US-dollar. Deriblant bestillinger på Airbus A350, A320 og A380 super jumbo samt Boeing 787 og Boeing 777. Den nye flyplassen, New Doha International Airport er beregnet og åpne i slutten av 2012. For mer informasjon besøk: www.ndiaproject.com

VENNLIGST SE FØLGENDE ADRESSE FOR BILDER:
Brukernavn: qrcomms
Passord: O4Au2006

For mer informasjon:
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: 08 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: 073 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: 070 898 33 69