1000 rom åpnet og avtale om 1400 rom tegnet i første kvartal 2012

Rezidor åpnet fire nye hoteller med nærmere 1000 rom, og tegnet avtale om seks nye hoteller med over 1400 rom i første kvartal 2012. I de nye hotellene inngår Rezidors aller første prosjekt i de afrikanske landene Guinea og Gabon.

I det første kvartalet fokuserte Rezidor på selskapets langsiktige utviklingsstrategi – lønnsom tilvekst gjennom management- og franchiseavtaler på vekstmarkeder. I slutten av mars drev Rezidor 327 hoteller med 71 600 rom i mer enn 50 land i Europa, Midt-Østen og Afrika. I Norge har de markert seg med sitt 117 m høye Radisson Blu Plaza hotell Oslo og er representert i både store og små byer, blant annet med Radisson Blu hotell Ålesund.

– Rezidor er på god vei til å oppfylle målet for nytegnede rom i 2012 og holder tempoet oppe for nyåpninger. I år ventes flaggskiphotell som Radisson Blu Hotel Lusaka i Zambia, Radisson Blu Hotel Doha i Qatar, Park Inn London Wembley i Storbritannia, og Park Inn by Radisson Lille i Frankrike å åpne, sier Puneet Chhatwal, Executive Vice President & Chief Development Officer på Rezidor.

I løpet av første kvartal 2012 åpnet Park Inn by Radisson Rosa Khutor, Russland med 211 rom, Radisson Blu Hotel Istanbul Asia, Tyrkia med 195 rom, Okoume Palace Hotel Libreville, Gabon med 320 rom og Radisson Blu Hotel Mersin, Tyrkia med 246 rom. Samtlige av disse er under management- og franchiseavtaler.

Rezidor vokser hovedsaklig gjennom slike avtaler. Hotellkjeden er en av verdens raskest voksende og organisk tilvekst har alltid vært en av hjørnesteinene i strategien. I dag er Rezidor det femte største hotellkonsernet i Europa og Radisson Blu er det største klassevaremerket ifølge MKG Hospitality. I Norge har noen av hotellene blitt et landemerke for byen de ligger i på grunn av sin nyskapende og unike arkitektur. Her til lands synliggjorde Radisson Blu Royal Garden Hotell, Trondheim seg tidlig i trønderbyen med sine vegger i glass og Oslo Plaza i hovedstaden med sin høyde over resten av byen, for å nevne noen.

Omkring 75 prosent av konsernets nytegnede rom finnes på vekstmarkedene Øst-Europa, Afrika og Midt-Østen. Rezidor har dedikerte, heldekkende regionkontor i Moskva, Dubai og Cape Town. Selskapets lokale tilstedeværelse og ekspertise minsker risikoen for forsinkelser og avbrutte prosjekt, som ellers er større på voksende markeder sammenlignet med modne markeder. Rezidors tilførsel på over 20 000 rom er en av de største i bransjen, og tilsvarer rundt 30 prosent av den eksisterende rombestanden. Når rommene åpnes innen de nærmeste tre eller fire årene kommer Rezidors EBITDA-marginal til å øke med 2 til 2,5 prosentenheter. Rezidors overordnede mål fram til 2015 er å ha over 400 hotell med 100 000 rom i drift og ytterligere over 100 hotell og 20 000 rom under utvikling i til sammen 75 land.

Om The Rezidor Hotel Group

The Rezidor Hotel Group er et av verdens raskest voksende hotellselskap og medlem av Carlson Rezidor Hotel Group, blant verdens tiende største hotellgrupper. Rezidors portofolio omfatter 425 hoteller med nesten 93000 rom i over 65 land. Hotellgruppen er i Norge representert med flere hoteller i Oslo og landets andre storbyer, blant annet deres Radisson Blu Norge Hotell, Bergen. Rezidor driver Radisson Blu og Park Inn i Europa, Midt-Østen og Afrika. Selskapet har, sammen med Club Carlson, et eget fordelsprogrammet for lojale gjester . Gjennom en global lisensavtale med det anerkjente italienske motehuset Missoni utvikler og drifter Rezidor en kjede luksuriøse livsstilshoteller under navnet Hotel Missoni. I november 2006 ble Rezidor Hotel Group notert på Stockholmsbørsen. Carlson, en privat global aktør innen hotell og reiseliv med base i Minneapolis, USA, er største aksjonær. Rezidors konsernledelse er basert i Brussel, Belgia. For ytterligere informasjon se: www.rezidor.com og www.carlsonrezidor.com

For mer information, venligst kontakt:
Angelica Montez de Oca, Manager PR & Communication

angelica.montez@rezidor.com