Redcats kjøper opp det nordiske hjemmetekstilselskapet Jotex

Redcats kjøper opp det nordiske hjemmetekstilselskapet Jotex Verdens tredje største postordreselskap Redcats, som er en del av Pinault-Printemps-Redoute, kjøper opp det nordiske hjemmetekstilselskapet Jotex. Oppkjøpet er i tråd med Redcats strategi om å øke sitt internasjonale nærvær og fortsette utvidelsen av sitt virksomhetsspekter utover konfeksjon. Jotex vil inngå i Redcats Nordic, Nordens ledende postordreselskap med blant annet varemerkene Ellos, Josefssons, Enjoy, Nuova og La Redoute. Jotex har en sterk posisjon på hjemmetekstilmarkedet og kompletterer dermed Redcats Nordics virksomhet bra. Jotex henvender seg til det svenske, norske og finske markedet og omsatte 265 millioner SEK i år 2003, hvorav 16,6 prosent via Internett. Thierry Falque-Pierrotin, Redcats styreformann: - Oppkjøpet av Jotex er i tråd med vår internasjonale strategi. Jotex passer godt inn i vår strategi for å drive salg via ett flertall salgskanaler i tillegg til tradisjonell postordre. Oppkjøpet gjør det også mulig å utvikle vårt utvalg innenfor hjemmetekstiler og tilføye ytterligere et fremgangsrikt og lønnsomt varemerke til Redcats Nordic. Françoise Dévé, VD Redcats Nordic: - Interessen for hjemmeinnredning og e-handel fortsetter å vokse i Norden. Jotex gir oss en stabil plattform å videreutvikle hjemmetekstilmarkedet på, noe som gjør det mulig for oss å fortsette utviklingen mot et livsstil-konsern som tilbyr konfeksjoner, musikk, film og hjemmeinnredning. Bo Dalerstedt, VD Jotex: - Det gleder meg at vi får en sterk eier som har en langsiktig interesse for selskapet og en sterk markedskompetanse. Redcats Nordic er veletablert på de øvrige nordiske markedene og har også lykkes bra med å utvikle en fremgangsrik e-handel. Det er også positivt at vi kan fortsette å utvikle vår virksomhet på vårt nåværende virksomhetssted i Värnamo. Jotex utlånsvirksomhet til privatpersoner kjøpes opp av Finaref, som nylig har kjøpt opp Redcats Nordics finansvirksomhet innenfor rammen av et langsiktig partnerskap mellom begge disse selskapene. Oppkjøpet er betinget av det svenske Konkurrensverkets og Finansinspektionens godkjennelse. Om Redcats: Redcats er Pinault-Printemps-Redoutes postordreavdeling. Redcats er verdens tredje største postordreselskap med 19 varemerker, nærvær i 18 land og 19 000 ansatte. Redcats kunne i 2003 vise til en omsetning på 4,37 milliarder, hvorav det internasjonale markedet sto for 54 prosent. Salget foregikk via selskapets kataloger, 108 butikker og 51 nettsider for e-handel. Redcats varemerkeportefølje omfatter: - Franske varemerker: La Redoute, La Maison de Valérie, Cyrillus, Somewhere, Vertbaudet, Daxon, Celaia, Edmée - Engelske varemerker: Empire, The Store - Nordiske varemerker: Ellos, Josefssons, Nuova, Enjoy - Amerikanske varemerker: Chadwick's, Lerner, Lane Bryant, Roaman's, KingSize, Jessica London, Brylane Home Om Redcats Nordic: Redcats Nordic er Nordens ledende postordreselskap med blant annet varemerkene Ellos, Josefssons, Enjoy, Nuova og La Redoute. Redcats Nordics omsetning for 2003 beløp seg til 3400 millioner SEK (299 millioner Euro) og antallet ansatte til 1500. Om Jotex: Jotex er Nordens ledende spesialist innenfor postordrehandel av hjemmetekstiler. Selskapet henvender seg til det svenske, finske og norske markedet og har 95 ansatte. Jotex omsatte 265 millioner SEK (30 millioner Euro) i 2003, hvorav 16,6 prosent via Internett. For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Redcats: Aziza Bouster Telefon : +33 1 56 92 98 18 Mobil : +33 6 08 54 28 75 abouster@redcats.com Redcats Nordic: Françoise Dévé Telefon: +46 (0)33 16 01 34 francoise.deve@ellos.se www.newsonline.se/redcats Jotex: Bo Dalerstedt Telefon: +46 (0)370 69 33 50 ------------------------------------------------------------ Informasjonen er sendt gjennom Waymaker http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/01/20040701BIT20180/wkr0010.pdf