Nordmenn med hjemlengsel

Kjærlighet for hjemmelaget mat

Norske forretningsreisende avslører at de, i tillegg til familien og hjemmet, er sterkt knyttet til maten de spiser hjemme, ifølge den nyeste undersøkelsen fra Regus, den globale leverandøren av fleksible arbeidsplassløsninger. Hjemmelaget mat (17 %) er blant de tre tingene som norske deltakere i undersøkelsen savner mest når de reiser utenlands i forbindelse med jobben. De savner det faktisk mer enn levestandard og kjæledyr.

Deltakere over hele verden svarte at det som mest sannsynlig vekker hjemlengselen i dem, etter familie (68 %) og hjem (38 %), er hjemmelaget mat (25 %). Det kan altså være litt vanskelig for dem å glede seg over andre lands kokekunst. En av fem deltakere (17 %) lengter også etter å snakke morsmålet, og det understreker at enkelte ting virkelig er uerstattelige for å få folk til å føle at de hører hjemme.

Andre funn viser følgende:

• I Norge var det mindre sannsynlig at deltakere savnet hjemmet (29 %) enn det globale gjennomsnittet på 38 %.
  • Nordmenn var også i mindre grad plaget av at de ikke kunne snakke morsmålet (7 %) enn gjennomsnittet (17 %).
  • Globalt sett er det mindre sannsynlig at generasjon X og såkalte Baby Boomers er villige til å dra på forretningsreiser, siden familieforpliktelser krever sitt.
  • Generasjon X, som mest sannsynlig har små barn, er de som også mest sannsynlig savner familien (73 %).
  • I Norge er nesten en fjerdedel (24 %) av deltakerne mindre villige til å reise fra hjem og komfort i forbindelse med jobb enn de var for ti år siden.

Dominic Harrison, CEO Europe North fra Regus sier følgende om undersøkelsen: "Det er ofte svært viktig at man møtes ansikt til ansikt i forretningsverden. Folk har behov for å se uttrykkene og kroppsspråket til dem de snakker med, men arbeidstakere får også andre prioriteter ettersom tiden går. Nye teknologier som gjør at man kan holde videokonferanser, blir mer og mer vanlig, og ansatte begynner i stadig større grad å etterspørre slike løsninger som et alternativ til reising, og det med rette.

"Det å kutte ned på unødvendig reising hjelper også med det viktigste: Det reduserer kostnader og er mye mer miljøvennlig. Det er en vinn-vinn-situasjon for bedrifter å innføre videokonferanser i større grad, ettersom de sparer penger og redder miljøet, samtidig som de sørger for at de ansatte er mer fornøyde og får en bedre balanse mellom arbeid og fritid."

Press contact:

eric@bondpremea.com, +46 704151525

Regus er den globale leverandøren av kontorløsninger.

Nettverket på mer enn 1700 forretningssentre i 100 land tilbyr praktiske og fullt utstyrte kontorplasser av høy kvalitet, enten man trenger et sted å jobbe i noen minutter eller i noen år. Bedrifter som Google, Toshiba og GlaxoSmithKline velger Regus, slik at de kan arbeide fleksibelt og gjøre virksomheten mer fremgangsrik.

Det viktigste ved fleksible arbeidsordninger er at det skal være praktisk, så Regus etablerer seg der de 1,5 millioner medlemmene har behov for det –  enten det er bysentra, drabantbyer, kjøpesentre eller butikker, jernbanestasjoner,

bensinstasjoner eller samfunnshus.

Regus ble etablert i Brussel i Belgia i 1989. Hovedkontoret ligger i Luxembourg, og selskapet er børsnotert i London. Du finner mer informasjon på:

www.regus.no