Et av verdens mest etiske selskap for tredje år på rad

Rezidor Hotel Group, som er et av verdens raskest voksende hotellkonsern og en del av Carlson Rezidor Hotel Group, er anerkjent som et av de mest etiske selskapene i verden for tredje år på rad. Den amerikanske tenketanken Ethisphere Institute (USA) hedrer hotellkonsernet for reelt etisk lederskap.

Verdens mest etiske selskaper ble utnevnt for sjette gang i år. Hotellkonsernet Rezidor Hotel Group, som i Norge blant annet er kjent for landemerkene Radisson Blu Plaza Hotell Oslo og Radisson Blu Royal Garden Hotell Trondheim, ble for tredje år på rad hedret.

– Vi er svært stolte over å ha opprettholdt vår status som et av verdens mest etiske selskap siden 2010. Vi arbeider langsiktig med forsvarlig forretningsvirksomhet, og vi omsetter ord til praksis samtidig som vi høyner standarden innen vår egen bransje, sier Kurt Ritter, konsernsjef og styreformann i Rezidor.

Det var et stort antall nominasjoner og søknader fra bedrifter i over 100 land og 36 bransjer. Metoden for tildeling av prisen inkluderer undersøkelse av selskapets etiske koder, gjennomgang av tidligere rettstvister og lovbrudd, evaluering av investeringer i innovasjon og bærekraftig virksomhet, gjennomgang av aktiviteter for å bedre selskapets samfunnsansvar samt undersøkelser av nominasjoner fra ledere, aktører i bransjen, leverandører og kunder.

– Årets vinner vet at et sterk etikkprogram er en nøkkelkomponent i en vellykket forretningsmodell, og de fortsetter å gå sine etiske standarder etter i sømmene for å holde tritt med et stadig skiftende regelverk, sier Alex Brigham, direktør for Ethisphere.

Rezidors omfattende Responsible Business program ble startet allerede i 1989. I tillegg til respekt for sosiale og etiske problemstillinger innenfor selskapet, fokuserer programmet også på gjester og ansattes helse og sikkerhet, og en redusert negativ innvirkning på miljøet. Programmet for samfunnsansvar er obligatorisk for alle ansatte og hoteller. I Norge strekker dette seg over hele landet, fra hoteller i Oslo i sør til deres Radisson Blu Hotell Tromsø i nord. Det gjenspeiles også i "Always Care" mottoet i Rezidors kjente sikkerhet og trygghets- program "TRIC = S '. Konsernet støtter veldedige organisasjoner som World Childhood Foundation, samarbeider med store aktører i samfunnsansvar som World Cleanup 2012, samt at de har undertegnet internasjonale initiativ som for eksempel FNs Global Compact og Caring for Climate. Noe av det siste i programmet for samfunnsansvar er det femårige energisparingsprogrammet "Think Planet".

The Rezidor Hotel Group er et av verdens raskest voksende hotellselskap og medlem av Carlson Rezidor Hotel Group, blant verdens tiende største hotellgrupper. Rezidors portofolio omfatter 425 hoteller med nesten 93000 rom i over 65 land. I Norge er de representert i både store og små byer, blant annet med det kjente Radisson Blu Plaza Hotell Oslo og det sjønære Radisson Blu Hotell Ålesund. Rezidor driver Radisson Blu og Park Inn i Europa, Midt-Østen og Afrika. Selskapet har, sammen med Club Carlson, et eget fordelsprogrammet for lojale gjester . Gjennom en global lisensavtale med det anerkjente italienske motehuset Missoni utvikler og drifter Rezidor en kjede luksuriøse livsstilshoteller under navnet Hotel Missoni.

I november 2006 ble Rezidor Hotel Group notert på Stockholmsbørsen. Carlson, en privat global aktør innen hotell og reiseliv med base i Minneapolis, USA, er største aksjonær. Rezidors konsernledelse er basert i Brussel, Belgia. For ytterligere informasjon se: www.rezidor.com og www.carlsonrezidor.com

Om Ethisphere Institute

Det forskningsbaserte Ethisphere® Institute er en ledende internasjonal tenketank som egner seg til å skape, utvikle og dele de besta arbeidsmetodene innen forretningsetikk, organisasjoners sosiale ansvar, korupsjonsbekjempelse og holdbarhet. Ethisphere Magazine publiserer den globalt anerkjente listen over verdens mest etiske selskap, World’s Most Ethical Companies Ranking™, som utgis hvert kvartal av instituttet. Ethisphere gir den eneste tredjeparts sertifisering av compliance programmer og etiske kulturer, og inkluderer: Ethics Inside® Certification, Compliance Leader Verification™ og Anti-Corruption Program Verification™. Instituttets ledende businessmedlemskap, Business Ethics Leadership Alliance ™ er et forum for forretningsetikk som omfatter mer enn 100 ledende selskaper, universiteter og institusjoner som til sammen bruker sin erfaring, kompetanse og innovative måter å håndtere utfordrende compliance situasjoner. For mer informasjon om Ethisphere Institute samt deres rangering prosjekter og medlemskap se: http://www.ethisphere.com.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:

Mob. 47 9488 1861, e-post: Angelica.Montez@Rezidor.com

Tags: