Hotellbransjens lengstsittende konsernsjef

Den sveitsiske hotelldirektøren Kurt Ritter feirer 35-årsjubileum med Rezidor. Han startet sin karriere i selskapet i 1976 som direktør for SAS Luleå Hotel i Sverige. Siden 1989 har han ledet Rezidor som konsernsjef, og er med sine 22 år i sjefsstolen den konsernsjefen i hotellbransjen som har sittet lengst.

Styret i Rezidor har nylig forlenget kontrakten med Kurt Ritter til 2015.

- Jeg ser tilbake på 35 fantastiske og varierte år, og nå gleder jeg meg veldig til å ta fatt på tre nye. Jeg elsker det jeg gjør, men jeg føler jeg fortsatt kan bidra til å utvikle Rezidor, sier Ritter.

Global utfordrer

Under hans lederskap, har Rezidor utviklet seg fra å være et lite skandinavisk konsern til en global utfordrer. Rezidor har under Ritters tid også blitt en av de raskest voksende hotellkjedene i verden. Konsernet har i dag 35 000 ansatte og de tre merkevarene Radisson Blu, Park Inn by Radisson og Hotel Missoni. I porteføljen ligger mer enn 400 hoteller med 90 000 rom som enten er i drift eller under utvikling. Hotellene er lokalisert i 64 land over hele Europa, Midtøsten og Afrika. I Norge er de representert med landemerker som Radisson Blu Plaza hotell Oslo, Radisson Blu Royal Garden hotell Trondheim og det sentrale Radisson Blu Norge hotell Bergen.

Forutbestemt

Ritter er mannen bak flere av Rezidors store suksesser. Han har fått Radisson Blu til å bli rangert som et av Europas største eksklusive og designbevisste merkevarer. Han står bak den imponerende veksten til Park Inn by Radisson som gikk fra 0 til mer enn 140 hoteller i løpet av syv år. Og han er mannen bak partnerskapet mellom Rezidor og det ikoniske italienske motehuset Missoni. I hotellbransjen blir han beundret for sin genuine tro på gjestfrihet, sin ærlige innstilling og sin karismatiske og dynamiske personlighet. Han er en hotelldirektør i hjerte og sjel, og karrieren hans virker nesten forutbestemt: Kurt Ritter ble født i Sveits i 1947 og trådte sine barnesko i foreldrenes hotell i Sveits. Der lærte han tidlig betydningen av å gi gjestene oppmerksomhet og god service. Utdannelsen har han fra det prestisjetunge École Hôteliére de Lausanne, og hans første jobb var som assisterende sjef på Hotell Bellevue i Bern.

Historiske år

Etter å ha jobbet hos Ramada International Hotels i Belgia, Frankrike, Tyskland og Sverige, begynte han i Rezidor; først som General Manager i Sverige og så i Kuwait. I 1984 ble han forfremmet til Vice President for SAS International Hotels (SIH) i Midtøsten og flyttet til Singapore. I neste fase av hans karriere ble han utnevnt til konsernsjef med base i Oslo og deretter Brussel. Viktige datoer i hans karriere inkluderer signeringen av franchise-avtalen med Carlson Hotels Worldwide i 1994. Dette dannet verdens første hotellkjede som kombinerte to merkevarer: Radisson SAS. 2002 er også et viktig årstall. Da inngikk han en ny avtale med Carlson hvor de utviklet varemerkene Country Inns & Suites, Park Inn og Regent i Europa, Midtøsten og Afrika. I november 2005 signerte han en verdensomspennende lisensavtale med det italienske motehuset Missoni for å utvikle og drive en kjede livsstilshoteller. Han var også ansvarlig for å få Rezidor Hotel Group notert på Stocholmbørsen.

Veien videre

- Jeg vil fortsette å fokusere på Rezidors lønnsomme vekst i nye markeder som Russland/CIA og Afrika. Vi var pionerer i disse regionene, og i dag er vi blant de ledende internasjonale aktørene – en posisjon vi ønsker å beholde og utvide, sier Ritter.

- På verdensmarkedet har vi som mål å justere våre merkevarer globalt med vår største aksjonær Carlson, som eier Radisson- og Park Inn varemerkene. Vi er definitivt klare for neste steg, sier Ritter.

Prisvinner

Ritter har blitt tildelt flere priser - han fikk tittelen Corporate Hotelier of the World i 2002, senere har han fått tildelt Lifetime Achievement Award fra IHIF (International Hospitality Investment Forum), Brilliant Savarinplaketten og Lifetime Achievement Award 2008 fra den prestisjetunge MKG. Tidlig i 2007 ble han også utnevnt en Carlson Fellow. Han har også mottatt to æresdoktorater, ett fra Johnson & Wales University, Providence (USA) og ett fra Oxford Brookes University, UK. Kurt Ritter er gift med Lara Ritter og bor i Brussel i Belgia. Han har tre voksne barn og ett barnebarn som ble født i januar 2011.

Om The Rezidor Hotel Group

Rezidor Hotel Group er et av verdens raskest voksende hotellselskap. Gruppens portefølje inkluderer mer enn 400 hoteller i drift og under bygging, med 88 800 rom i mer enn 60 land. I Norge er de representert i alle de største byene og ved de største flyplassene, bl.a. i Ålesund med Radisson Blu Hotell Ålesund og på Gardermoen med Radisson Blu Airport hotell Gardermoen. Rezidor driver Radisson Blu Hotels & Resorts, Park Inn by Radisson og Country Inns & Suites i Europa, Midtøsten og Afrika. Selskapet har, sammen med Club Carlson, et eget fordelsprogrammet for lojale gjester. Gjennom en global lisensavtale med det anerkjente italienske motehuset Missoni utvikler og drifter Rezidor en kjede livsstilshoteller under navnet Hotel Missoni. I november 2006 ble Rezidor Hotel Group notert på Stockholmsbørsen. Carlson, en privat global aktør innen hotell og reiseliv med base i Minneapolis, USA, er største aksjonær. Rezidors konsernledelse er basert i Brussel, Belgia. For ytterligere informasjon se: www.rezidor.com

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:

Mob. +47 9488 1861, e-post: Angelica.Montez@Rezidor.com

Tags: