Europeiske finansselskaper leder an i digitaliseringen av forretningskritiske dokumenter

En ny undersøkelse utført på vegne av Ricoh[1] viser at europeiske finansselskaper har kommet lenger i å digitalisere forretningskritiske dokumenter enn noen annen sektor. Halvparten av lederne i finanssektoren (49 prosent) svarte at bedriften deres nå har lagret mindre enn ti prosent av den forretningskritiske informasjonen på papir. Til sammenligning svarte 37 prosent av dem som jobber innen utdanning, 39 prosent innen helse og 41 prosent i offentlig sektor det samme.

Stadig mer informasjon blir digitalisert, og hovedårsaken er sannsynligvis den potensielle verdien som ligger i papirdokumenter. Enklere tilgang til informasjon øker mulighetene for å fatte informerte beslutninger. Nesten ni av ti (86 prosent) ledere i finanssektoren tror at bedre tilgang til historiske data fra den forrige økonomiske nedgangsperioden ville ha gjort det lettere å håndtere den nåværende. Til sammenligning kom samme svar fra 77 prosent av lederne i offentlig sektor, 78 prosent innen utdanning og 79 prosent innen helse.

Digitaliseringen av forretningskritiske dokumenter har i tillegg hatt en betydelig positiv effekt på driftskostnadene. Mer enn en tredel (35 prosent) av finansselskapene rapporterte at de har redusert kostnadene knyttet til lagring av informasjon på papir til under fem prosent av omsetningen. Også her overgår de virksomheter innen utdanning (11 prosent), offentlig sektor (13 prosent) og helse (26 prosent).

Carsten Bruhn, Executive Vice President i Ricoh Europe, sier: "Fokuset på optimalisering av forretningskritiske dokumentprosesser vil gi verdifull innsikt som kan brukes til å forbedre økonomi- og risikostyringen. Innsikt som utledes fra historiske forretningskritiske data, kan gi støtte til viktige beslutninger knyttet til for eksempel prognoser og investeringer. Hvis denne innsikten integreres med andre data fra virksomheten på en effektiv måte, kan den sikre at finanssektoren er godt forberedt på fremtiden."

Det ser ut til at finansselskaper forsetter å digitalisere forretningskritiske papirdokumenter raskere enn virksomheter innen utdanning, helse og offentlig sektor. En av fem ledere i finanssektoren forventer at deres virksomhet vil ha fullført digitaliseringen av samtlige slike dokumenter i løpet av 2014. Til sammenligning forventer sju prosent av lederne innen helse og utdanning og ni prosent innen offentlig sektor det samme. Som et resultat av digitaliseringen vil finansselskaper fortsette å redusere sine kostnader, og halvparten av de spurte (48 prosent) forventer å spare mellom fem og ti prosent av den årlige omsetningen.

Bruhn forsetter: "Som en del av den digitale endringsprosessen er det nå på tide at finansselskaper sørger for fullstendig optimalisering av forretningskritiske prosesser. Dette vil gi betydelig kostnadsreduksjon. I tillegg vil ansatte ikke bare få enklere tilgang til informasjon, men også kunne dele den mye raskere enn før, noe som vil forbedre tilgjengeligheten og det interne samarbeidet. En gjennomgang av relevante prosesser, teknologi og tilgangen ansatte har til data, vil gjøre finansselskaper mer fleksible og konkurransedyktige på veien videre inn i den digitale tidsalder."

Hvis du vil finne ut mer om teknologidrevne endringer, kan du besøke http://thoughtleadership.ricoh-europe.com/no/

[1]Undersøkelse utført av Coleman Parkes Research, mai–juni 2013

Om undersøkelsen

Undersøkelsen ble utført i perioden mai – juni 2013 av Coleman Parkes Research på initiativ fra Ricoh Europe PLC. Den nettbaserte undersøkelsen besto av 735 toppledere fra sektorene for utdanning, juridiske tjenester, forsyningstjenester/energi, helsetjenester, offentlig sektor, detaljhandel, produksjon og finansielle tjenester. Det var 66 respondenter fra finansselskaper. De som deltok i undersøkelsen, var fra Storbritannia, Irland, Frankrike, Tyskland, Spania, Italia, Nederland, Belgia, Norden (Sverige, Finland, Norge og Danmark), Sveits og Russland.