Roxar signerer samarbeidsavtale med Yggdrasil

Samarbeidsavtalen utvider bruken av simulering innenfor oljebransjen

Stavanger, Norway, September 11, 2008 – Roxar ASA (Oslo Børs: ROX) har i dag offentliggjort en samarbeidsavtale med Yggdrasil AS innenfor sikring av produksjonsstrøm og produksjonsoptimalisering. Roxar har, i følge avtalen, anledning til å kjøpe opp Yggdrasils teknologiportefølje.

Gjennom dette samarbeidet vil Roxar benytte Yggdrasils programvare for sikring av produksjonsstrøm og produksjonsoptimalisering. Dette vil ytterligere styrke Roxars posisjon som ledende tilbyder av informasjon og beslutningsstøttesystemer innen olje-og gassindustrien.

Integrert produksjonsdrift

Roxar tilbyr en komplett portefølje av programvareløsninger rettet mot reservoarstyring og optimalisering av produksjon. Yggdrasils teknologi vil styrke den sømløse overgangen til såkalte e-fieldløsninger i produksjonsfasen. Totalen vil sikre at operatørselskapene tar de riktige beslutninger basert på grundige simuleringsmodeller, før de går i gang med den faktiske operasjonen.

”Avtalen er en del av vår langsiktige strategi og gjenspeiler Roxars tanker om fremtiden. Vi ser en økende bruk av simulering i forkant av faktiske operasjoner. I oljebransjen er reservoarsimulering etterhvert en selvfølge. Roxars kontrakt med Yggdrasil utvider bruken av denne teknologien til også å dekke produksjonssystemene”, sier administrerende direktør i Roxar, Gunnar Hviding.

Om Roxar og Yggdrasil

Yggdrasil er et produksjonsoptimaliseringsselskap som tilbyr egenutviklet programvare. Selskapets teknologi benyttes både på feltutvikling og felt som er i produksjon, som for eksempel Ormen Lange og Shtokman.

Roxar utvikler og tilbyr avansert teknologi for reservoarstyring, simulering og overvåkning av olje og gassbrønner i sanntid. Ved hjelp av denne teknologien vil operatøren ha tilgang til detaljert kunnskap og informasjon om reservoar og produksjon. Dette fører igjen til bedre kontroll på reservoaret og et sikrere beslutningsgrunnlag.

For Further Information:
Hege Forus, IR Manager, Roxar