Ruukki lanserer solcellepaneler for bygningsfasader

21.5.2015 kl 09.00

Ruukki kompletterer sitt produktutvalg som utnytter solenergi med et nytt solcellepanel som monteres på fasaden på bygninger. Ruukki solcellepanel produserer strøm til bygningen av sollyset og det kan monteres både på nye bygninger og bygninger som skal oppusses.

Solcellepanelene egner seg spesielt godt til bygninger innen detaljhandel og industri samt til lager- og logistikkbygg.

”Solcellepaneler i fasaden er et klart bevis på bedriftens miljøbevissthet. Solcellepanelene produserer en del av den strømmen som bygningen bruker. Bedrifter kan med god samvittighet utnytte bruken av solenergi i sitt ansikt utad, for eksempel ved å beregne det årlige strømforbruket til utstyr som blir erstattet med solenergi, konstaterer André Otnes, Business director fra Ruukki.

Solcellepanelene monteres med et montasjesystem utviklet av Ruukki. Ruukkis leveranser inkluderer også elektriske kabler og transformatorer.

”Solcellepaneler som er montert i full vegghøyde deler opp og gir rytme til lange og noen ganger kjedelige fasadeløsninger. Med lister blir sluttresultatet en flott fasade som demper kritikken”, konstaterer arkitekt Petteri Lautso fra Ruukki.

På en flate på 50 kvadratmeter oppnås en effekt på 8 kWh. En slik helhet krever 30 samleenheter. En slik investering koster cirka 15 000 euro.

Ruukkis produktutvalg omfatter også Liberta Solar fasadekassetter som produserer strøm av sollyset og som også fungerer som fasade på bygninger.

Ler mer: www.ruukki.no/solenergisystemer-for-vegger

Ytterligere informasjon: André Otnes, Business director, Ruukki Construction, tel. 92 25 07 91

Vedlegg:

Produksjon av solenergi gir vekstmuligheter

I følge en forsiktig prognose vil strømmen, som produseres fra sollyset i EU-området i 2020, utgjøre cirka 4 prosent av den tilgjengelige strømmen. Den potensielle markedsandelen til solenergi varierer fra land til land. I en modell som spår kraftig vekst, kan andelen i Sverige øke 15 ganger. I Polen kan vekstpotensialet være opptil 150 ganger (kilde: EPIA)

Lenke til undersøkelsen: http://www.epia.org/fileadmin/user_upload/Publications/GMO_2013_-_Final_PDF.pdf

Ruukki Construction betjener kunder i byggebransjen. Vi leverer produkter og tjenester som spenner fra design til installasjon til våre bedriftskunder, som inkluderer investorer og byggefirmaer. Forbrukerkunder er takarbeidere, som vi betjener med takprodukter og installasjonstjenester under merkevarenavnene Plannja og Ruukki. I tillegg til butikker betjener vi takarbeidere via Ruukki Express-butikker og Plannja-servicepunkter i 9 land. Ruukki Construction har rundt 3300 ansatte og produksjon ved 20 anlegg i Europa. Sammenlignbare nettosalg i 2014 var 6.217 milliard svenske kroner (~ 667 m €).Ruukki Construction er en avdeling av SSAB. SSAB er et nordisk stålkonsern som opererer i over 50 land. Konsernet er børsnotert på NASDAQ OMX Stockholm og Helsinki.www.ruukki.no

Tags: