UTMERKET RESULTAT I 2003

UTMERKET RESULTAT I 2003 Paris, 16. februar 2004 · SALGSVEKST PÅ 15,6%, JUSTERT FOR SAMMENLIGNBARHET · EPS*-VEKST PÅ 21,5% på 2003 · SVÆRT POSITIVE FORSKNINGS- OG UTVIKLINGSRESULTATER *Inntekter per aksje før ekstraordinære poster og avskrivning av goodwill VED åRETS SLUTT 31 DESEMBER 2003: Sterk salgsvekst: · Samlet salg (consolidated sales): 8.048 millioner euro, opp 15,6% justert for sammenlignbarhet (comparable basis 1), opp 8,1% uten justeringer. · Utviklet salg (developed sales) er opp 20,4% til 10.560 millioner euro, justert for sammenlignbarhet. · Dekningsgraden er opp 0.8 prosentpoeng til 82,3% (opp 2 prosentpoeng beregnet i 2002 valutakurser) · Forsknings- og utviklingsutgifter er opp 8,0% (14,7% beregnet i 2002 valutakurser) · Driftsresultat er opp 17.6% (34,4% beregnet i 2002 valutakurser) · Nettoresultat 2) opp 17,7% til 2.069 millioner euro (31,2% i 2002 valutakurser) · EPS2 opp 21,5% til 2,94 euro (35,5% beregnet i 2002 valutakurser) SVÆRT POSITIVE NYE FORSKNINGS- OG UTVIKLINGSRESULTATER · Svært positive resultater fra fase III kliniske forsøk med rimonabant, dronedarone og Ambien® CR (zolpidem MR), · Positive fase IIb forsøk med saredutant (depresjon) og SR 121463 (akvaretisk). UTSIKTER 2004 Styreformann Jean-François Dehecq sa at, med mindre det skulle oppstå større uventet motgang, ligger det an til sterk vekst i 2004, basert på den nåværende selskapsstrukturen: · Samlet salg: justert for sammenlignbarhet, på høyde med 2003 · EPS2: Omkring 15% vekst med en vekslingskurs på 1,24 dollar per euro, fulgt av en økning i forsknings- og utviklingsutgifter. _______________________________ 1 see attached explanatory notes 2 Before exceptional items and goodwill amortization ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på følgende hjemmeside: http://www.waymaker.no Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/16/20040216BIT00570/wkr0001.doc Vedlegg http://www.waymaker.net/bitonline/2004/02/16/20040216BIT00570/wkr0002.pdf Vedlegg