6,7 prosent flere passasjerer i januar- Trafikkveksten fortsetter for SAS Braathens

SAS Braathens transporterte 619.800 passasjerer på sitt rutenett i januar. Det er 6,7 prosent flere enn i januar i fjor, da passasjerantallet var 580.900. På de norske innlandsrutene transporterte selskapet 493.600 passasjerer, en økning på 6,8 prosent, mens 100.900 passasjerer på de europeiske rutene tilsvarte en økning på 19,5 prosent sammenlignet med januar 2004. -- Trafikktallene for januar bekrefter at den gledelige veksttakten vi opplevde måned for måned i 2004, fortsetter i 2005, sier administrerende direktør Petter Jansen i en kommentar. – Den største økningen har vi hatt i utenrikstrafikken. Det er i første rekke husholdningene som flyr mer, og grensene mellom charter og rutetrafikk viskes stadig mer ut. Våre rimelige priser er en naturlig forklaring på det. SAS-konsernet endret i fjor fordelingen av den intraskandinaviske trafikken mellom selskapene i SAS-konsernet – SAS Braathens, Scandinavian Airlines Danmark og Scandinavian Airlines Sverige. Dette medførte at SAS Braathens nå flyr en vesentlig mindre produksjon på dette ruteområdet enn for ett år siden. Antall passasjerer var dermed 26,5 prosent lavere i januar i år. Kabinfaktoren på de gjenstående rutene økte imidlertid med 12,4 prosentenheter til 53,9 prosent. Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var veksten i rutetrafikken på SAS Braathens' samlede rutenett i januar 11,4 prosent. Den samlede kapasiteten (ASK) ble redusert med 1,2 prosent. Kabinfaktoren på hele rutenettet økte med 6 prosentenheter til 53 prosent. For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Knut Løvstuhagen, senior informasjonsrådgiver, SAS Braathens, tlf 67 59 71 76

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway