Alle SAS-fly blir utstyrt med alarmsystemet EGPW

Alle SAS-fly blir utstyrt med alarmsystemet EGPW Alle flyene i SAS-flåten blir for tiden utstyrt med et ekstra sikkerhetssystem, EGPWS. I løpet av noen få år kommer samtlige SAS-fly til å ha systemet. Dermed øker sikkerheten ytterligere under flygingen. EGPWS holder piloten underrettet om terrengforholdene foran flyet og systemet advarer piloten slik at flyet ikke kommer for nære bakken under pågående flyging. EGPWS står for Enhanced Ground Proximity Warning System. Allerede nå finnes EGPWS på en del av SAS-flåten og flere fly blir utstyrt med systemet. I dag leveres samtlige Boeing737-fly med systemet installert. De nye Airbus-flyene som leveres i løpet av 2001, kommer til å ha dette systemet og alle Boeing767-fly kommer til å bli utstyrt med systemet i løpet av 2001/2002. SAS' nye regionalfly Dash Q400 utstyres også med alarmsystemet. På MD80-modellen var SAS først i bransjen med EGPWS - certifiseringen av systemet skjedde i januar 2000. Fram til utgangen av første halvår 2001 utstyres samtlige MD80/90-fly med EGPWS - en investering i økt sikkerhet til en verdi av 30 millioner kroner. - SAS har alltid prioritert sikkerheten meget høyt. Nå når våre fly utstyres med dette systemet, skjer det som et ytterligere tiltak, forklarer SAS' flysjef Staffan Collin. Mange av våre flyginger skjer i regioner der topografien og værforholdene innebærer spesielle utfordringer, for eksempel i Norge og Nord-Sverige. Slik fungerer EGPWS Flyets posisjon sendes til EGPWS-dataen fra flyets satellittnavigasjonssystem (GPS). Flyets høydeposisjon kommer fra flyets CADC (Central Air Data Computer) som får signaler fra høydemåleren. Gjennom å kombinere posisjonsbestemmelsen fra GPS-systemet, høydeposisjonen fra høydemåleren, samt fakta om terrenget, som kommer fra terrengdatabasen, vet piloten hvordan bakken ser ut under og foran flyet og blir oppmerksom på eventuelle terrengforhold som kan utgjøre en risiko for den fortsatte flygingen. - Med EGPWS øker informasjonen til piloten og dermed minsker risikoen for at piloten skulle manøvrere flyet slik at det kommer for nær bakken, sier SAS' flysjef Staffan Collin. Systemet består av: - en EGPWS-data og en digital terrengdatabase - GPS (Global Positioning System) - et syntetisk terrengdisplay, integrert i pilotenes navigasjonsdisplay Illustration: http://www.scandinavian.net/company/newsfacts/press/latest.asp INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/24/20001123BIT00790/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/24/20001123BIT00790/bit0002.pdf

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway