Flyselskapene i Star Alliance€ utvikler internettbasert markedsplass for flyindus

Flyselskapene i Star Alliance utvikler internettbasert markedsplass for flyindustrien Medlemmene i Star Alliance er i ferd med å introdusere den første kundedrevne internettbaserte markedsplassen for business-to-business- handel for flyindustrien. Handelen kommer til å starte senere i år. Markedsplassen på internett kommer til å være åpen for hele flyindustrien og vil kunne tilby markedets bredeste tilbud av teknisk utrusting og øvrige produkter og tjenester for flyindustrien. Markedsplassen er tenkt å være tilgjengelig for hele flyindustrien og flyselskap utenfor Star Alliance kommer derfor til å bli invitert til å delta. Flere flyselskap har allerede uttrykt sin interesse for å slutte seg til. Den felles plattformen for industrien innebærer at brukerne kan kjøpe produkter og service i et helt kundedrevet system. Leif Håkansson, innkjøpssjef i SAS sier: - Vi forventer at vi vil oppnå en rekke fordeler for de flyselskapene som slutter seg til systemet, som lavere priser, høyere administrativ effektivitet og bedre innkjøpskontroll. Markedsplassen vil bli ledet uavhengig av det enkelte flyselskap. Ledelsesgruppen, nettstedets identitet og teknologiske partnere kommer til å bli offentliggjort ved en senere anledning. Fra den 7 april, 2000, består Star Alliance av: Air Canada, Air New Zealand, All Nippon Airways, Ansett Australia, Austrian Airlines Group* Lufthansa, SAS, Singapore Airlines, Thai Airways International, United Airlines og VARIG Brazilian Airlines. Mexicana Airlines og British Midland Airways kommer til å slutte seg til Star Alliance i løpet av året. Med disse nye medlemmene kommer Star Alliance nettverk til å omfatte mer enn 800 destinasjoner i 130 land. * Gruppen består av Austrian Airlines, Lauda Air, Tyrolean Airways For mer informasjon, vær snill og kontakt: Ingvar Söderlund, Innkjøpssjef IS/IT, SAS Telefon: +46 8 797 10 09 INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000411BIT01040/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000411BIT01040/bit0002.pdf

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway