Hold kontakten med familie eller jobb på Scandinavian Airlines' interkontinentale flyginger

Fra og med mars 2005 kommer Scandinavian Airlines som første flyselskap i verden til å kunne tilby sine passasjerer muligheten til å koble seg opp via trådløst bredbånd med Internett om bord på selskapets samtlige langrutefly. Allerede i dag finnes denne muligheten på to Airbus 340 som flyr på Scandinavian Airlines' interkontinentale destinasjoner og fra midten av februar finnes muligheten på alle flyginger til Asia og Seattle. Tjenesten, SAS Net Access, er tilgjengelig i hele kabinen og håndteres av selskapet Connexion by Boeing. Kostnaden er på 29.95 USD for en hel flygning eller 9.95 USD for 30 minutter og tillegg på 25 cents for hvert minutt som tilkommer. Medlemmer i SAS EuroBonus kan betale for tjenesten med poeng, men det går også an å bruke alle vanlige kredittkort. Ettersom oppkoblingen er trådløs kreves det at dataen, som kobles opp, har et nettverkskort som muliggjør trådløs oppkobling (WLAN) som støtter minst èn av standardene 802.11a, b eller g. De som kan koble opp seg mot sin bedrifts' interne nettverk via VPN (Virtual Private Network) vil også kunne gjøre dette om bord. Fra før av finnes også strømuttak tilgjengelig for passasjerene som reiser i Business Class og Economy Flex. – Vi vil kunne tilby våre kunder valgfrihet på sin reise. Kunden skal kunne velge å bruke tiden om bord til for eksempel å arbeide, holde kontakten med venner og familie eller koble av. Når ny teknikk muliggjør dette, er det vår ambisjon å være en av de første til å i møtekomme kundens behov, sier Lars Lindgren, Head of Scandinavian Airlines International. For mer informasjon kontakt: Katarina Huss, PR-ansvarlig SAS Net Access, telefon: +46 70 997 5417, e-post: katarina.huss@sas.se eller, Kerstin Edenby-Stross, Information & Communication Scandinavian Airlines International, telefon: +46 70 997 1236, e-post: kerstin.edenby-stross@sas.se Informasjon om Connexion by Boeing: http://www.connexionbyboeing.com/ Scandinavian Airlines International

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway