Nordiske flyplasser på punktlighets-toppen

Nordiske flyplasser på punktlighets-toppen De nordiske flyplassene oppnår den beste punktlighets-statistikken i Europa i følge AEA's (Association of European Airlines) statistikk for tredje kvartal. København topper listen med 13,6 prosent forsinkede avganger mer enn 15 minutter. Deretter følger Stockholm med 14 prosent, Helsingfors 15,2 og Oslo 16,0. -Det er spesielt gledelig at København , som er SAS viktigste trafikknav, oppnår så bra resultat. I dagens konkurransesituasjon er det meget viktig for et flyselskap å kunne tilby god punktlighet fra de flyplassene der man har hoveddelen av sin trafikk, sier Vagn Sörensen, sjef for SAS Business Division. SAS er mest punktlig på fire av Europas storflyplasser: Amsterdam, Düsseldorf, London Heathrow og Manchester. På følgende åtte flyplasser plasserer SAS seg som nummer to i statistikken: Brussel, Helsingfors, Madrid , Milano Linate samt Malpensa, Oslo, Roma og Zürich. 13,2 prosent av SAS' avganger innen Europa tok av med mer enn 15 minutters forsinkelse. Tredje kvartal var ellers et av de verste kvartalene noensinne for europeisk luftfart med totalt 30, 5 prosent av alle avganger forsinket mer enn 15 minutter. På flyplassene i Barcelona, Madrid og Milano/Malpensa var over 50 prosent av avgangene forsinket. Den negative punktlighets-utviklingen viser at det er nødvendig å finne langsiktig holdbare politiske løsninger som muliggjør en bedre integrert lufttrafikktjeneste i Europa. For ytterligere informasjon: Hans Ollongren, Director European and Public Affairs Tlf. +32 2 775 97 69 Knut A. Solberg, Vice President Traffic Execution Department Tlf. +46 8 797 51 30 INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00230/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00230/bit0002.pdf

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway