SAS' langdistansefly får nye, toppmoderne kabiner

SAS oppgraderer langdistanseflåten med helt nytt design, nye stoler, nytt underholdningssystem og Wifi om bord. Nå presenteres de første bildene av den nye kabinen som er utviklet etter de krav og behov våre mest reisevante passasjerer har.

SAS oppgraderer kabinen på syv Airbus A330/A340. Interiørdesignet blir topp moderne, og komforten øker i hele kabinen som får nye stoler i alle klasser. Det installeres også et nytt on-demand underholdningssystem med nye og større skjermer i HD-kvalitet, samt trådløs internettoppkobling.

I kabinen er materialer og fargevalg valgt ut for å skape en rolig og innbydende atmosfære, og plassene i SAS Go og SAS Plus får en utforming som gir ekstra romfølelse. I Business har alle setene direkte adgang til midtgang, og stolene kan legges helt ned til flat, liggende stilling.

Sengene vil res opp med sengeklær fra Hästens, Sveriges anerkjente sengeprodusent, for å gi de reisende en så optimal hvile og søvnopplevelse som mulig.

- Det nye kabininteriøret er designet for å møte våre reisevante kunders forventninger og behov når de flyr på langdistanse, og nå forsterker vi hele den gode reiseopplevelsen betydelig , sier Eivind Roald, konserndirektør for salg og marked i SAS.

Det første flyet med ny kabin beregnes å være i trafikk i begynnelsen av 2015, og innen et år har majoriteten av SAS langdistansefly fått det nye interiøret.

SAS flyr idag langdistanse til New York, Chicago, Washington, San Francisco, Peking, Shanghai, Tokyo og Houston (fra august 2014).

Satsning på langdistanseflåten
I juni i fjor kommuniserte SAS fornyelsen av hele langdistanseflåten de kommende årene. I dette inngår noen av de eksisterende fly som nå oppgraderes, og om vel ett år kommer det første i rekken av nye Airbus-fly.

• Oppgradering av kabinen på syv Airbus A330/A340
  • Fire nye Airbus A330-300 leveres 2015 og 2016
  • Åtte Airbus A350-900 XWB leveres løpende fra 2018, med opsjon på ytterligere seks.

Detaljer vedrørende den nye flykabinen
Trådløs internettoppkobling tilgjengelig i hele flyet.

SAS Go
Setekonfigurasjon: 2-4-2

Pitch: 31” / 32”
On-demand underholdningssystem med 9” HD-skjermer
Ett strømuttak per stolpar, og eget USB-uttak

SAS Plus
Setekonfigurasjon: 2-3-2

Pitch: 37” / 38”
On-demand underholdningssystem med 12” HD-skjermer
Eget strømuttak, og eget USB-uttak

SAS Business
Setekonfigurasjon: 1-2-1

Direkte adgang til midtgangen fra alle seter
Seter med full liggestilling, minst 196 cm lengde.

Stol med massasjefunksjon
On-demand underholdningssystem med 15” HD-skjermer
Eget strømuttak og eget USB-uttak

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

SAS kommunikasjonsavdeling
E-post: tormod.sandstø@sas.no eller knut-morten.johansen@sas.no

SAS er Skandinavias ledende flyselskap med daglige avganger til  destinasjoner i Europa, USA og Asia. SAS er medlem av Star Alliance™ og kan sammen med 26 partnere tilby over 1250 reisemål verden over i 193 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

facebook.com/SAS  og  twitter.com/SAS

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway