SAS åpner luftbro mellom Thailand og Skandinavia

Fra og med i dag 29. desember oppretter SAS på oppdrag fra de skandinaviske regjeringene en luftbro mellom Skandinavia og Thailand for å transportere hjem reisende som er rammet av flodbølgekatastrofen i Sørøst-Asia. Tretten ekstra flygninger blir gjennomført fram til og med nyttårshelgen. Av disse går fire til Oslo, fem til Arlanda, samt tre til København. Både Bangkok og Phuket kommer til å trafikkeres. Flytypene som benyttes er Airbus 330/340 og Boeing 737-700/800. Ett SAS Braathens- fly med 24 bårer om bord lettet fra Gardermoen i dag tidlig med kurs for Phuket for å hente hjem skadede nordmenn. Ett annet fly klargjøres nå med 12 bårer om bord og det er planlagt å lette i morgen formiddag. Også dette flyet skal til Phuket. – Til sammen med de regulære daglige flygningene fra Bangkok de kommende døgnene, regner vi med å kunne fly hjem omkring 3500 skandinaver fra Thailand, sier Lars Lindgren, leder for SAS International, som er ansvarlig for den interkontinentale trafikken. Passasjerene som blir med flyene til Skandinavia, velges ut av de skandinaviske ambassadene i Thailand. SAS Braathens kommunikasjonsavdeling

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway