SAS Braathens anker e-postdom

SAS Braathens anker den del av dommen fra Asker og Bærum tingrett 20. september i år der selskapet ble ilagt en foretaksstraff på 400.000 kroner i den såkalte e-postsaken. Ankefristen utløp i dag. Ifølge dommen skal SAS Braathens ha opptrådt i strid med markedsføringslovens bestemmelser om bedriftshemmeligheter og utnyttelse av disse. - SAS Braathens fastholder at vi ikke har gjort noe ulovlig, og vi kan derfor ikke la tingrettens dom bli stående, sier konstituert administrerende direktør Johnny Skoglund. I samme sak ble dessuten en tidligere medarbeider i SAS Braathens dømt til en bot på 30.000 kroner. Også den tidligere medarbeideren har bestemt seg for å anke. Asker og Bærum tingrett frifant SAS Braathens i den såkalte Amadeus-saken, der påtalemyndigheten hevdet at selskapet hadde brutt straffelovens bestemmelser om uberettiget adgang til data og uberettiget bruk av forretnings- eller bedriftshemmeligheter.

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway