SAS Braathens flyr stadig flere til Spania

Strålende sommervær og varmerekord mange steder her hjemme til tross: Nordmenns appetitt på Spania synes å være umettelig. Denne sommeren reiser mer enn 95.000 passasjerer med SAS Braathens til og fra selskapets spanske destinasjoner – vel 8.000 flere enn i fjor sommer. SAS Braathens har sett på sine bookingtall på rutene til og fra Spania for juni, juli og august. Både i juni og juli ligger tallene vesentlig høyere enn i fjor med henholdsvis 3.500 og 4.600 flere reisende, mens forhåndsbestillinger for august ligger på omtrent samme nivå som for ett år siden. Størst vekst er det på ruten mellom Oslo og Malaga. Her var passasjerantallet i de tre sommermånedene i fjor 16.800, mens det i år ligger an til ca. 20.000. På neste plass følger Oslo – Las Palmas med en økning på 1.700 passasjerer til 10.500, og Trondheim – Alicante med ca. 1.100 flere reisende. - Økningen skyldes nok en kombinasjon av gunstige priser og det faktum at helt frem til begynnelsen av juni så det heller dårlig ut for sommerværet her i landet. Mange har valgt å satse på Middelhavsområdet som et sikkert kort værmessig sett, sier Lars Draagen, rutenett-ansvarlig i SAS Braathens. SAS Braathens flyr fra Oslo til Alicante, Barcelona, Las Palmas, Palma de Mallorca og Malaga. Selskapet flyr også til Alicante fra Bergen, Stavanger, Torp, Trondheim og Ålesund. For inneværende sommerperiode opererer SAS Braathens 34 ukentlige rundturer med Boeing 737 mellom Norge og Spania, mot 30 rundturer i fjor. For ytterligere informasjon, vennligst kontakt: Lars Draagen, Director, Network Management, tlf 64 81 78 81 Knut Løvstuhagen, senior informasjonsrådgiver, tlf 48 21 50 05

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway