SAS Braathens vant sak mot Konkurransetilsynet

Oslo tingrett har frikjent SAS Braathens i saken om ruten Oslo – Haugesund, der Konkurransetilsynet ila SAS Braathens en bot på 20 millioner kroner for angivelig å ha presset flyselskapet Coast Air ut av ruten. Tingretten har også tilkjent SAS Braathens dekning av saksomkostninger på ca. 4,7 millioner kroner. - Dette er en gledens dag, konstaterer konst. administrerende direktør Johnny Skoglund i SAS Braathens i en kommentar. – Vi har hele tiden hevdet at vi ikke har brutt konkurranselovens bestemmelser i denne saken, og Oslo tingrett har gitt oss fullt medhold. - For oss har dette vært en prinsippsak. Hvis Konkurransetilsynets holdning hadde blitt stående i denne saken, ville konkurransen i norsk luftfart blitt skadelidende. Det ville blitt vanskelig å drive konkurranse på like vilkår. I denne saken har fornuften seiret, sier Johnny Skoglund. SAS Braathens stevnet staten ved Konkurransetilsynet etter at tilsynet hadde ilagt selskapet en bot på 20 millioner kroner for påstått misbruk av dominerende stilling på ruten mellom Oslo og Haugesund. Tilsynet påstod at SAS Braathens bevisst valgte å operere ruten uten lønnsomhet for å presse ut Coast Air. Oslo tingrett har foretatt en inngående vurdering av SAS Braathens' priser, kapasitet og strategier på den aktuelle ruten. Retten har etter dette ikke funnet noe ved SAS Braathens' adferd som støtter Konkurransetilsynets påstander. Oslo tingrett fastslår at konkurranseloven er til for å beskytte konkurransen, ikke konkurrenter, og at det var Coast Air som ikke lyktes med å få den lønnsomheten de hadde satt seg som mål. Derfor måtte selskapet trekke seg fra ruten.

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway