SAS forst med nytt sikkerhetssystem

SAS først med nytt sikkerhetssystem Head-Up Display Guidance System innstalleres på alle Boeing 737 Som det første europeiske flyselskap installerer SAS Head Up Display Guidance System, HUD, på alle nye fly av typen Boeing 737. Med Head-Up Display Guidance vises nødvendig informasjon på en glassrute i flyets vindu og øker dermed sikkerheten ved start og landing i dårlig sikt. Med informasjonen i glassruten kan piloten fly flyet manuelt helt ned til 200 meters sikt. Systemet skal også anvendes i bra vær, for på en naturlig måte gi piloten den best tenkelige oppfatning av flyets stilling og energi. Piloten får øyeblikkelig informasjon om flyets bevegelse, samtidig som han/hun kan se ut gjennom vinduet. Ved å kombinere HUD med flyets autopilot; som har kapasitet til å fly flyet fra start til landing, kan SAS med økt flysikkerhet søke om lavere grenser for sikt ved start og landing. HUD er en velkjent teknologi i forbindelse med militærfly, men har vært lite brukt i sivil luftfart. Med den nye generasjonen Boeing 737 har trenden blitt brutt. Halvparten av alle bestilte fly utstyres nå med HUD. SAS blir pioner i Europa med å bruke systemet fra start til landing. Systemet, Rockwell Collins HGS-2350, ble godkjent av amerikanske Federal Aviation Authorities, FAA, i august og av svenske luftfartsverket i november 1999. SAS har installert systemet på 5 Boeing 737 og de neste tre årene skal systemet installeres i alle SAS 55 Boeing 737. For ytterligere informasjon, kontakt: Flykaptein Örjan Goteman, Operational Standards and Development, SAS Tlf. +46 8-797 27 71 Mobil:+46 709-97 27 71 INFORMASJONSAVDELINGEN ------------------------------------------------------------ Ytterligere informasjon kan hentes på foelgende hjemmeside: http://www.bit.se Nedenstående filer kan lastes ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/12/20/19991220BIT00260/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/12/20/19991220BIT00260/bit0002.pdf

SAS er Nordens største børsnoterte fly- og reisekonsern og tilbyr flyreiser med utgangspunkt fra Nord-Europa. Scandinavian Airlines flyr internt i Skandinavia og til og fra destinasjoner i Europa, Nord-Amerika og Asia. SAS er medlem og en av grunnleggerne av verdens største flyallianse – Star Alliance – og kan sammen med 27 partnere tilby over 1300 reisemål i 192 land. For mer informasjon, besøk www.sas.no

• Knut Morten Johansen

Head of Media Relations Norway